منو

    مقالات

    انواع واکسن‌های کرونا در جهان

    انواع واکسن‌های کرونا در جهان

    این روزها و با افزایش تعداد مبتلایان و مرگ و میر ویروس کرونا بسیاری از مردم و دولت‌ها چشم امید به دست محققین، پزشکان و داروسازان دوخته‌اند تا واکسن کرونا یا کووید-19 به زودی کشف و در مرحله عملیاتی قرار گیرد.
    در طی سالیان سال همواره واکسن‌ها بزرگترین امید برای انسان‎ها و جوامع بشریت بوده‌اند. از همان ابتدای پیدایش بیماری کرونا، در سال 2019 بسیاری از دانشمندان در سرتاسر جهان درتکاپو و تلاش قرار گرفته‌اند تا بتوانند واکسن کووید-19 را کشف و بسازند. ساخت و کشف این واکسن برای گروه‌های پزشکی و دارویی در سرتاسر جهان تبدیل به دغدغه اصلی و مهم‌ترین هدف آ‌ن‌ها قرار گرفته است.
    جالب است بدانید کشورهای مختلف در تلاش برای ساخت واکسن کرونا می‌باشند تا بتوانند نه تنها افتخار این موضوع را برای کشور خود به ارمغان بیاورند بلکه برای آن‌ها درآمدزایی و سود بسیار زیادی نیز از فروش این واکسن می‌توانند به دست آورند.
    در حال حاضر کشورهای مختلفی موفق به ساخت واکسن کرونا شده‌اند و بعضی از آنها توسط سازمان‌های ناظر بر واکسن کرونا تایید شده‌اند، اما هنوز شبهات زیادی برای استفاده عمومی و واکسینه شدن به صورت عام وجود دارد.
    در این مقاله قصد داریم تا به معرفی واکسن‌های مختلف کشف شده بپردازیم، تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

     

    از واکسن بیشتر بدانیم

     

    واکسن در اصل نوعی درمان می‌باشد که با انگیزه و هدف تحریک سیستم ایمنی بدن شخص به جهت مقابله با پاتوژن‌های عفونی (ویروس‌ها و باکتری‌ها) انجام می‌شود. در اصل در واکسن‌ها نمونه‌ای ضعیف از بیماری مورد نظر قرار داده شده است و با وارد شدن به بدن، بدن اقدام به مبارزه و ایمن سازی خود در برابر ویروس و یا باکتری می‌کند.
    واکسن‌های زیادی وجود دارد که از کودکی و نوزادی افراد اقدام به تزریق و استفاده از آن‌ها می‌کنند. واکسن‌هایی نظیر سرخک، آنفولانزا، فلج اطفال و بسیاری دیگر از واکسن‌ها وجود دارد که از خردسالی و نوزادی آن‌ها را دیده‌ایم.

     

     

    واکسن کرونا

     

    همانطور که گفته شد واکسیناسیون یکی از روش‌هایی است که بدن در برابر ابتلا به بیماری‌های ویرووسی و باکتری مقاوم می‌شود. واکسیناسیون روشی سریع، ایمن و ساده می‌باشد تا بتوانید آنتی بادی‌هایی را که نیاز است در بدن ترشح کنید تا درصورت ورود ویروس و میکروب به داخل بدن، بدن بتواند با آن بیماری مقابله کند.

     

     

    واکسن از چه چیزی ساخته شده است؟

     

    به طور معمول واکسن‌ها از چهارعامل اصلی ساخته و تولید می‌شوند. چهار عامل اصلی واکسن عبارت است از:

    آنتی ژن، مواد شیمیایی کمکی یا همان ادجوانت، مواد نگهدارنده و تثبیت کننده‌ها که هرکدام نقشی حیاتی و اساسی در ساخت واکسن ایفا می‌کنند.
    آنتی ژن‌ها همان نمونه ضعیف شده ویروس‌ و باکتری‌ها می‌باشند که بدن با استفاده از آن‌ها می‌تواند عامل تحریک‌کننده را بشناسد و بدن در برابر آن واکنش نشان دهد.
    ادجوانت در واکسن نقش مواد تشکیل‌دهنده داشته و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس مدنظر می‌شود.
    مواد نگهدارنده جهت حفظ خواص واکسن استفاده می‌شود.
    تثبیت کننده‌ها نیز نقش مهمی در واکسن دارند و موجب جلوگیری از فساد و خراب شدن در هنگام جابجایی واکسن‌ها می‌شود.

     

    واکسن‌های کشف شده برای مقابله با بیماری کرونا

     

    تا کنون کشورهای مختلف از جمله کشور ما ایران اقدام به تولید و تزریق واکسن به بخشی از جامعه کرده‌اند. البته هنوز واکسن‌ها در مرحله نهایی ساخت و تولید قرار نگرفته‌اند، اما بعضی از واکسن‌ها تا حد زیادی در برابر بیماری کرونا کارایی خود را ثابت نموده‌اند.
    واکسن‌هایی که در حال حاضر در جهان وجود دارد عبارت است از: واکسن کرونا ایرانی، واکسن کرونا فایزر بیوان تک، واکسن کرونا مدرنا و واکسن استرازنکا- دانشگاه آکسفورد که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

     

    واکسن کرونا مُدرنا

     

    واکسن کرونا مدرنا براساس فناوری mRNA ساخته و تولید شده است و تا 94 درصد توانسته است اثربخشی خود را اثبات کند. دمای نگهداری این واکسن منفی 20 درجه می‌باشد و در دو مرحله با فاصله زمانی 28 روز باید تزریق شود. این واکسن مجوز اضطراری از طرف سازمان غذا و دارو آمریکا یا FDA را دارا است.

     

    واکسن کرونا ایرانی (برکت)

     

    درحال حاضر دو واکسن با نام‌های واکسن برکت و کوبا درایران ساخته و تولید شده است. اولین فاز آزمایشی بالینی واکسن کرونا ایرانی با 3 داوطلب آغاز و در حال حاضر و در فاز سوم تقریبا بر روی 50 هزار شهروند ایرانی واکسیناسیون صورت گرفته است.

     

    واکسن فایزر بیوان تک

     

    این واکسن محصول همکاری شرکتی آلمانی و آمریکایی است که تاکنون تنها واکسنی می‌باشد که موفق به دریافت مجوز از سازمان وزارت بهداشت جهانی شده است. تکنولوژی استفاده شده در این واکسن MRNA است که در این شیوه RNA خبر رسان ویروس شبیه‌سازی می‌شود و وارد سلول انسان شده تا بدن بتواند پادتن آن را تولید کرده و در برابر آن مقاوم شود.
    این واکسن به دلیل نیاز به نگهداری در دمای منفی70درجه به یخچال‌های مخصوصی جهت جابه‌جایی نیازمند است و به دلیل هزینه بالای آن بسیاری از کشور‌ها نمی‌توانند از این واکسن استفاده نمایند. تزریق این واکسن در 2 نوبت و در فاصله زمانی 21 روزه انجام می‌پذیرد.

     

    واکسن دانشگاه آکسفورد - استرازنکا

     

    واکسن استرازنکا محصول همکاری دانشگاه آکسفورد و شرکت سوئدی استرازنکا می‌باشد. این واکسن در قیاس با واکسن‌های دیگر ارزان‌تر بوده و به دلیل قابلیت نگهداری در یخچال‌های معمولی از هزینه جابجایی پایین‌تری برخوردار است. میزان اثر بخشی این واکسن 62 تا 90 درصد تخمین زده شده است.

     

    سخن آخر

     

    با فراگیر شدن بیماری کووید-19 کشورهای مختلفی در تلاش هستند تا بتوانند با تولید و ساخت واکسن مردم و جامعه خود را در برابر این بیماری واکسینه کنند. واکسن یکی از بزرگ‌ترین امید این روزهای مردم جهان می‌باشد تا بتوانند از بیماری کرونا (کووید-19) در امان بمانند. اما همچنان و تا زمان ساخت و عرضه جهانی واکسن کرونا، بهترین راه برای مقابله با این بیماری رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک می‌باشد.

    اشتراک گذاری

    24 ساعته

    پرداخت ایمن

    7 روز ضمانت برگشت

    تحویل اکسپرس