منو

    مقالات

    اسید آمینه فنیل آلانین و نقش آن در بیماری فنیل کتونوری (PKU)

    اسید آمینه فنیل آلانین و نقش آن در بیماری فنیل کتونوری (PKU)

    فنیل آلانین یک اسید آمینه ضروری است که بسیاری از وظایف مهم را در بدن انسان انجام می دهد. فنیل آلانین نوعی اسید آمینه است. آمینو اسیدها مولکول هایی هستند که با هم ترکیب می شوند و پروتئین ها را تشکیل می دهند. فنیل آلانین یک اسید آمینه ضروری در انسان است، به این معنی که بدن نمی تواند فنیل آلانین را سنتز کند. در عوض، انسان ها باید فنیل آلانین را از غذاهایی که می خورند دریافت کنند. فنیل آلانین جزء چندین پروتئین و آنزیم مهم است. به عنوان مثال، بدن می تواند فنیل آلانین را به تیروزین تبدیل کند که سپس از آن برای سنتز انتقال دهنده های عصبی دوپامین و نوراپی نفرین استفاده می کند.
    فنیل آلانین همچنین در تولید اسیدهای آمینه مهم دیگر نقش دارد.
    دو نوع فنیل آلانین وجود دارد: L-form و D-form
     این اشکال مختلف نقش های متفاوتی در بدن دارند. فرم L با پروتئین ها ترکیب می شود، در حالی که فرم D به عنوان یک مسکن عمل می کند.
    ال-فنیل آلانین به طور طبیعی در برخی مواد غذایی وجود دارد، در حالی که دی- فنیل آلانین یک نوع مصنوعی از ال- فنیل آلانین است.
    PKU یک بیماری متابولیک ارثی است که بر توانایی بدن برای تجزیه فنیل آلانین برای تبدیل به تیروزین تأثیر می گذارد. در نتیجه فنیل آلانین در خون و مغز تجمع می یابد. این می تواند باعث آسیب به مغز و سیستم عصبی شود.

     

     

    نقش فنیل آلانین در بدن:

     


    بدن از فنیل آلانین برای تولید انتقال دهنده عصبی نوراپی نفرین استفاده می کند. این انتقال دهنده عصبی عملکردهای مهم بسیاری دارد، از جمله:
    •    کمک به انتقال سیگنال ها بین مغز و سلول های عصبی بدن
    •    حفظ حالت بیداری یا هوشیاری
    •    بهبود حافظه
    •    کاهش دردهای گرسنگی
    •    نوراپی نفرین همچنین دارای خواص ضد افسردگی است. به همین دلیل، برخی از دانشمندان معتقدند که ال فنیل آلانین می تواند به درمان افسردگی کمک کند.
    •    (فواید پوستی) برخی شواهد نشان می دهد که فنیل آلانین ممکن است وضعیت پوستی ویتیلیگو را بهبود بخشد، که در آن نواحی پوست دچار رنگدانه می شوند. فنیل آلانین تولید ملانین را تحریک می کند که رنگدانه طبیعی است که به پوست رنگ می دهد.

     


    فنیل کتونوری چیست PKU :

     


    فنیل کتونوری (PKU) یک اختلال در متابولیسم اسیدهای آمینه است که منجر به افزایش سطح فنیل آلانین در مایعات بدن می شود. سطوح بالای فنیل آلانین می تواند عصبی شود. تشخیص و درمان به موقع هیپر فنیل آلانینمی برای جلوگیری از عقب ماندگی ذهنی ضروری است.

    علائم بالینی فنیل کتونوری:
    اگرچه نوزادان مبتلا به PKU معمولاً در بدو تولد طبیعی به نظر می رسند، اما علائم اولیه ممکن است شامل بثورات پوستی، تشنج، بی قراری بیش از حد، رفتار تحریک پذیر و بوی کپک زدگی بدن یا ادرار باشد. علائم بعدی شامل تاخیر در رشد، اختلال در راه رفتن و عقب ماندگی ذهنی است.

     

     

    فیزیولوژی فنیل کتونوری:

     


    PKU کلاسیک به دلیل کمبود آنزیم کبدی، فنیل آلانین هیدروکسیلاز است. در برخی موارد، هیپر فنیل آلانینمی نیز ممکن است ناشی از اختلال در سنتز فاکتور بیوپترین باشد. این خطاهای ذاتی متابولیسم فنیل آلانین منجر به تجمع سطوح اضافی فنیل آلانین در مایعات بدن و تظاهرات بالینی این اختلال می شود.

    موارد زیر ممکن است به وجود فنیل کتونوری PKU  اشاره کند:

    •    پوست، مو و چشم روشن تر از خواهر و برادرهایی که PKU ندارند
    •    اگزما
    •    بوی کپک از ادرار یا پوست فرد
    •    استفراغ مکرر
    •    اسپاسم یا لرزش بدن
    •    تشنج
    •    بیش فعالی
    •    مشکلات رفتاری، مانند عصبانیت های مکرر و دوره های آسیب به خود

     

     

    اثرات جانبی فنیل کتونوری:

     


    عوارض جانبی مصرف فنیل آلانین فقط برای افراد مبتلا به PKU نگران کننده است. چند نمونه از عوارض مربوط به PKU شامل موارد زیر است.

     


    اختلال در شناخت و خلق و خو

     


    در افراد مبتلا به PKU، فنیل آلانین ممکن است عوارض جانبی مربوط به شناخت و خلق را ایجاد کند.
    تشخیص و درمان به موقع برای جلوگیری از تاخیر رشد ضروری است. فنیل آلانین یک اسید آمینه ضروری است و افراد مبتلا به PKU نیاز به مدیریت و نظارت دقیق رژیم غذایی در طول زندگی دارند. افراد مبتلا به PKU به یک رژیم غذایی کم فنیل آلانین نیاز دارند که شامل یک فرمول پزشکی تخصصی در ترکیب با غذاهای معمولی است که فنیل آلانین کمی دارند. چندین محصول با فنیل آلانین کم برای استفاده به عنوان شیر خشک برای نوزادان و به عنوان مکمل های غذایی برای کودکان بزرگتر و بزرگسالان وجود دارد.

     

    بارداری و زایمان

     


    زنان در سنین باروری که مبتلا به PKU یا هیپر فنیل آلانینمی تشخیص داده شده اند، قبل از بارداری و در طول بارداری نیاز به کنترل رژیم غذایی دقیق دارند تا خطر عوارضی از جمله سقط جنین یا داشتن نوزادی با نقایص شدید مادرزادی به دلیل سطوح بالای فنیل آلانین در مادر کاهش یابد. موسسه ملی بهداشت رژیم غذایی کم فنیل آلانین مادام العمر را برای افراد مبتلا به PKU توصیه می کند.
    دانشمندان معتقدند که زنان مبتلا به PKU احتمال بیشتری برای داشتن فرزندی دارند که PKU نیز دارد. متخصصان مراقبت های بهداشتی از آن به عنوان سندرم PKU مادر یاد می کنند.
    با توجه به بررسی، نوزادان مبتلا به سندرم PKU مادر بیشتر احتمال دارد که مشکلات سلامتی زیر را داشته باشند:
    •    نقص های قلبی
    •    میکروسفالی
    •    اختلالات شناختی
    •    محدودیت رشد داخل رحمی

     

     

    آزمایش خون برای فنیل کتونوری PKU چیست؟

     


    آزمایش غربالگری PKU یک آزمایش خون است که به نوزادان 24 تا 72 ساعت پس از تولد داده می شود. PKU مخفف فنیل کتونوری است، یک اختلال نادر که از تجزیه صحیح ماده ای به نام فنیل آلانین (Phe) توسط بدن جلوگیری می کند. Phe بخشی از پروتئین است که در بسیاری از غذاها و در یک شیرین کننده مصنوعی به نام آسپارتام یافت می شود

     


    چه زمانی فنیل کتونوری PKU تشخیص داده می شود؟

     


    PKU با آزمایش خون تشخیص داده می شود. آزمایشات بیشتری برای تایید نوع PKU و برنامه ریزی بهترین راه برای درمان آن مورد نیاز است.

     


    آزمایش فنیل کتونوری برای کودکان تازه متولد شده:

     


    غربالگری نوزاد تقریباً تمام موارد فنیل کتونوری را شناسایی می کند.  آزمایش PKU یک یا دو روز پس از تولد نوزاد انجام می شود. برای نتایج دقیق، این آزمایش پس از ۲۴ ساعت سن کودک و پس از اینکه کودک مقداری پروتئین در رژیم غذایی داشت انجام می شود.
    یک پرستار یا تکنسین آزمایشگاه چند قطره خون از پاشنه پای کودک جمع آوری می کند.
    یک آزمایشگاه نمونه خون را برای برخی اختلالات متابولیک از جمله PKU آزمایش می کند.

     

     

    غربالگری فنیل آلانین سرم

     


    غربالگری فنیل آلانین سرم یک آزمایش خون برای بررسی علائم بیماری فنیل کتونوری (PKU) است. این آزمایش سطوح بالای غیر طبیعی اسید آمینه ای به نام فنیل آلانین را تشخیص می دهد
    اگر PKU به موقع تشخیص داده نشود، افزایش سطح فنیل آلانین در نوزاد باعث ناتوانی ذهنی می شود. هنگامی که به موقع کشف شود، تغییرات در رژیم غذایی می تواند به جلوگیری از عوارض جانبی شدید PKU کمک کند.
    غربالگری نوزاد و تشخیص قطعی فنیل کتونوری:
    اخیراً یک طیف‌سنجی جرمی پشت سر هم (MS/MS) برای ارائه غربالگری نوزادان برای PKU و هیپر فنیل آلانینمی اجرا شده است. این فناوری جدید آزمایشگاهی جایگزین آنالیز فلورومتری شده است که قبلاً برای غربالگری PKU استفاده می شد. اگرچه نتایج مثبت کاذب و منفی کاذب با این غربالگری امکان پذیر است، MS/MS باید روش غربالگری قابل اعتمادتری را برای تشخیص افزایش سطح فنیل آلانین در نمونه های خون خشک شده، حتی در نوزادانی که تغذیه نشده اند، ارائه دهد. مانند تمام غربالگری های نوزادان، جمع آوری نمونه باید در اسرع وقت انجام شود. هنگام دریافت یک نتیجه مثبت احتمالی (سطح فنیل آلانین بالا)، پزشک باید فورا وضعیت بالینی نوزاد را بررسی کند و نوزاد را به متخصص بیماری های متابولیک ارجاع دهد.

     

     

    نتایج عادی

     


    نتیجه آزمایش طبیعی به این معنی است که سطح فنیل آلانین طبیعی است و کودک PKU ندارد. بازه ی مقادیر متوسط بین آزمایشگاه های مختلف ممکن است متفاوت باشد. 

     

     

    نتایج غیرعادی به چه معناست

     


    اگر نتایج آزمایش غربالگری غیرطبیعی باشد، PKU یک احتمال است. اگر سطح فنیل آلانین در خون کودک خیلی بالا باشد، آزمایشات بیشتری انجام می شود.
    تجزیه و تحلیل فنیل آلانین خون برای نظارت بر بیماران مبتلا به فنیل کتونوری (PKU) و محدوده درمانی هدف مربوط به سن فنیل آلانین (0-12 سال؛ 120-360 میکرومول در لیتر و بیش از 12 سال؛ 120-600 میکرومول در لیتر) است. این محدوده درمانی هدف بر اساس غلظت فنیل آلانین پلاسما است. در این تست بیماران با استفاده از نمونه های لکه خون خشک (DBS) تحت نظارت قرار می گیرند. تفاوت های قابل توجهی بین غلظت فنیل آلانین در پلاسما و DBS وجود دارد، با غلظت فنیل آلانین در نمونه های DBS که توسط طیف سنجی جرمی پشت سر هم تجزیه و تحلیل و آنالیز می شوند، گزارش شده است که 18٪ تا 28٪ کمتر از غلظت های پلاسمای جفتی است که با استفاده از کروماتوگرافی تبادل یونی آنالیز شده است. نمونه‌های DBS با غلظت‌های فنیل آلانین 360 و 600 میکرومول در لیتر، در آستانه‌های بحرانی محدوده درمان هدف بالا، به ترتیب معادل پلاسما 461 و 768 میکرومول در لیتر هستند، زمانی که اختلاف گزارش‌شده 28 درصد در نظر گرفته شود. گزارش نتایج نادرست بیمار هنگام مقایسه نتایج DBS با محدوده درمان هدف بر اساس غلظت پلاسما، همراه با عدم دقت بین آزمایشگاهی می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر مدیریت بیمار داشته باشد که منجر به تغییر رژیم غذایی نامناسب و پیامدهای بالقوه نامطلوب بیمار می‌شود. این بررسی به منظور ارائه دیدگاهی در مورد مسائل مربوط به اندازه گیری فنیل آلانین در نمونه های خون و ارائه جهت برای نیازهای آینده بیماران PKU برای اطمینان از نظارت قابل اعتماد بر کنترل متابولیک با استفاده از محدوده درمانی هدف است.

     

     

    الگوی وراثت و نقش آن در ابتلاء به فنیل کتونوری:

     


    این اختلالات در الگوی اتوزومال مغلوب به ارث می رسند. به عنوان یک اختلال اتوزومال مغلوب، والدین یک کودک مبتلا به PKU، ناقلان سالم این بیماری هستند و یک ژن طبیعی و یک ژن غیرطبیعی دارند. با هر بارداري، والدين ناقل 25 درصد شانس داشتن فرزندي با دو نسخه از ژن غيرطبيعي را دارند كه منجر به PKU مي شود. والدین ناقل 50 درصد شانس داشتن فرزندی سالم و 25 درصد احتمال داشتن فرزندی غیر ناقل دارند. این خطرات برای هر بارداری صادق است. تمام خواهران و برادران نوزادان مبتلا به PKU یا هیپر فنیل آلانینمی باید آزمایش شوند. 

     

     

    درمان های اصلی برای فنیل کتونوری PKU عبارتند از:

     


    یک رژیم غذایی مادام العمر با مصرف بسیار محدود غذاهای حاوی فنیل آلانین یکی از ساده ترین راه های درمان آن می باشد. مصرف یک یک مکمل غذایی ویژه، جهت اطمینان از دریافت پروتئین ضروری (بدون فنیل آلانین) و مواد مغذی ضروری برای رشد و سلامت عمومی بسیار حائز اهمیت می باشد.

     


    داروها، برای افراد خاص مبتلا به فنیل کتونوریPKU:

     


    مقدار مطمئن فنیل آلانین برای هر فرد مبتلا به PKU متفاوت است و می تواند در طول زمان متفاوت باشد. به طور کلی، ایده این است که فقط مقداری از فنیل آلانین را مصرف کرد که برای رشد سالم و فرآیندهای بدن لازم است، اما نه بیشتر. 
    کودکان و بزرگسالان همچنین باید از برخی غذاها و نوشیدنی های دیگر، از جمله بسیاری از نوشابه های رژیمی و سایر نوشیدنی های حاوی آسپارتام خودداری کنند. آسپارتام یک شیرین کننده مصنوعی ساخته شده از فنیل آلانین است.
    برخی از داروها ممکن است حاوی آسپارتام باشند و برخی ویتامین ها یا مکمل های دیگر ممکن است حاوی اسیدهای آمینه یا شیر خشک بدون چربی باشند. در مورد محتویات محصولات بدون نسخه و داروهای تجویزی با داروساز خود مشورت کنید.
    سازمان غذا و دارو (FDA) داروی ساپروپترین  را برای درمان PKU تایید کرد. این دارو ممکن است همراه با رژیم غذایی PKU استفاده شود. برخی از افراد مبتلا به PKU که دارو مصرف می کنند ممکن است نیازی به پیروی از رژیم غذایی PKU نداشته باشند. اما این دارو برای همه مبتلایان به PKU موثر نمی باشد.
    FDA همچنین یک آنزیم درمانی جدید به نام pegvaliase-pqpz (Palynziq) را برای بزرگسالان مبتلا به PKU تایید کرد، زمانی که درمان فعلی به اندازه کافی سطح فنیل آلانین را کاهش نمی دهد می توان از آن استفاده کرد. 

     

     

    نقش فنیل آلانین در رژیم غذایی:

     


    فنیل آلانین در تولید انتقال دهنده های عصبی نوراپی نفرین و دوپامین نقش دارد که برای عملکرد صحیح مغز و سیستم عصبی ضروری هستند. فنیل آلانین همچنین به تولید رنگدانه ملانین کمک می کند که به پوست، مو و چشم ها رنگ می دهد.
    اکثر مردم می توانند فنیل آلانین را بدون هیچ گونه خطر عوارض جانبی مصرف کنند. با این حال، برخی از افراد به بیماری متابولیک نادر PKU مبتلا هستند که باعث می شود بدن قادر به تجزیه فنیل آلانین نباشد. این می تواند منجر به سطوح مضر فنیل آلانین در بدن شود. بنابراین، افراد مبتلا به PKU باید مراقب میزان فنیل آلانین مصرفی خود باشند.
    بدن برای حفظ سلامتی و عملکرد طبیعی به 20 اسید آمینه مختلف نیاز دارد. افراد باید 9 مورد از این اسیدهای آمینه را که اسیدهای آمینه ضروری نامیده می شوند، از طریق غذا به دست آورند. منابع غذایی خوب شامل گوشت، تخم مرغ، توفو، سویا، گندم سیاه، کینوا و لبنیات است.

     

     

    انواع اسیدهای آمینه در بدن:

     


    آمینو اسیدها ترکیباتی هستند که برای ساختن پروتئین ها ترکیب می شوند. وقتی فردی غذای حاوی پروتئین می خورد، دستگاه گوارش او پروتئین را به اسیدهای آمینه تجزیه می کند. سپس بدن آمینو اسیدها را به روش های مختلف ترکیب می کند تا عملکردهای بدن را انجام دهد.
    یک بدن سالم می تواند 11 اسید آمینه دیگر را بسازد، بنابراین معمولاً نیازی به ورود آنها به بدن از طریق رژیم غذایی نیست.
    آمینو اسیدها ماهیچه ها را می سازند، واکنش های شیمیایی در بدن ایجاد می کنند، مواد مغذی را حمل می کنند، از بیماری جلوگیری می کنند و سایر عملکردها را انجام می دهند. کمبود آمینو اسید می تواند منجر به کاهش ایمنی، مشکلات گوارشی، افسردگی، مشکلات باروری، کاهش هوشیاری ذهنی، کند شدن رشد در کودکان و بسیاری دیگر از مشکلات سلامتی شود.

     


    اسید آمینه های ضروری:

     


    غذاهای پر پروتئین مانند توفو و کینوآ حاوی اسیدهای آمینه هستند.
    انواع مختلفی از اسیدهای آمینه ضروری وجود دارد، از جمله:

     


    لیزین

     


    لیزین نقش حیاتی در عضله سازی، حفظ استحکام استخوان، کمک به بهبودی پس از آسیب یا جراحی، و تنظیم هورمون ها، آنتی بادی ها و آنزیم ها دارد. همچنین ممکن است اثرات ضد ویروسی داشته باشد.
    تحقیقات زیادی در مورد کمبود لیزین در دسترس نیست، اما مطالعه‌ای روی موش‌ها نشان می‌دهد که کمبود لیزین می‌تواند منجر به اضطراب ناشی از استرس شود.

     

     

    هیستیدین

     


    هیستیدین رشد، ایجاد سلول های خونی و ترمیم بافت را تسهیل می کند. همچنین به حفظ پوشش محافظ ویژه روی سلول های عصبی که غلاف میلین نامیده می شود کمک می کند.
    بدن هیستیدین را به هیستامین متابولیزه می کند که برای ایمنی، سلامت تولید مثل و هضم بسیار مهم است. نتایج یک مطالعه که زنان مبتلا به چاقی و سندرم متابولیک را انتخاب کرد نشان می دهد که مکمل های هیستیدین ممکن است BMI و مقاومت به انسولین را کاهش دهند.
    کمبود هیستیدین می تواند باعث کم خونی شود و به نظر می رسد سطوح پایین خون در بین افراد مبتلا به آرتریت و بیماری کلیوی شایع تر است.

     

     

    ترئونین

     


    ترئونین برای سلامت پوست و دندان ضروری است، زیرا جزء مینای دندان، کلاژن و الاستین است. این اسید آمینه به متابولیسم چربی کمک می کند و ممکن است برای افراد مبتلا به سوء هاضمه، اضطراب و افسردگی خفیف مفید باشد.
    یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که کمبود ترئونین در ماهی منجر به کاهش مقاومت این حیوانات در برابر بیماری می شود.

     

     

    متیونین

     


    متیونین و اسید آمینه غیر ضروری سیستئین در سلامت و انعطاف پذیری پوست و مو نقش دارند. متیونین همچنین به قوی نگه داشتن ناخن ها کمک می کند. به جذب مناسب سلنیوم و روی و حذف فلزات سنگین مانند سرب و جیوه کمک می کند.

     


    والین

     


    والین برای تمرکز ذهنی، هماهنگی عضلات و آرامش عاطفی ضروری است. افراد ممکن است از مکمل های والین برای رشد عضلات، ترمیم بافت و انرژی استفاده کنند.
    کمبود والین ممکن است باعث بی خوابی و کاهش عملکرد ذهنی شود.

     

     

    ایزولوسین

     


    ایزولوسین به بهبود زخم، ایمنی، تنظیم قند خون و تولید هورمون کمک می کند. این عمدتا در بافت ماهیچه ای وجود دارد و سطح انرژی را تنظیم می کند.
    افراد مسن ممکن است بیشتر از افراد جوان در معرض کمبود ایزولوسین باشند. این کمبود ممکن است باعث تحلیل عضلات و لرزش شود.

     

     

    لوسین

     


    لوسین به تنظیم سطح قند خون کمک می کند و به رشد و ترمیم عضلات و استخوان کمک می کند. همچنین برای بهبود زخم و تولید هورمون رشد ضروری است.
    کمبود لوسین می تواند منجر به بثورات پوستی، ریزش مو و خستگی شود.

     

     

    فنیل آلانین

     


    برخی از نوشابه های رژیمی حاوی شیرین کننده هایی با فنیل آلانین هستند. فنیل آلانین به بدن کمک می کند تا از سایر اسیدهای آمینه و همچنین پروتئین ها و آنزیم ها استفاده کند. بدن فنیل آلانین را به تیروزین تبدیل می کند که برای عملکردهای خاص مغز ضروری است.
    فنیل آلانین اغلب در شیرین کننده مصنوعی آسپارتام وجود دارد که سازندگان از آن برای تولید نوشابه های رژیمی استفاده می کنند. دوزهای زیاد آسپارتام می تواند سطح فنیل آلانین را در مغز افزایش دهد و ممکن است باعث اضطراب و بی قراری شود و بر خواب تأثیر بگذارد.
    افراد مبتلا به یک اختلال ژنتیکی نادر به نام فنیل کتونوری (PKU) قادر به متابولیسم فنیل آلانین نیستند. در نتیجه باید از مصرف غذاهایی که حاوی سطوح بالایی از این اسید آمینه هستند خودداری کنند.

     

     

    تریپتوفان

     


    تریپتوفان برای رشد مناسب نوزادان ضروری است و پیش ساز سروتونین و ملاتونین است. سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که اشتها، خواب، خلق و خو و درد را تنظیم می کند. ملاتونین همچنین خواب را تنظیم می کند.
    تریپتوفان یک آرام بخش است و جزء برخی از داروهای خواب آور است. یک مطالعه نشان می دهد که مکمل تریپتوفان می تواند انرژی ذهنی و پردازش عاطفی را در زنان سالم بهبود بخشد.
    کمبود تریپتوفان می تواند باعث بیماری به نام پلاگر شود که می تواند منجر به زوال عقل، بثورات پوستی و مشکلات گوارشی شود.

     

     

    آمینو اسیدهای ضروری و ورزش:

     


    بسیاری از مطالعات نشان می دهد که سطوح پایین پروتئین و اسیدهای آمینه ضروری بر قدرت عضلات و عملکرد ورزشی تأثیر می گذارد.
    طبق یک مطالعه در سال 2014، عدم دریافت اسیدهای آمینه ضروری کافی ممکن است باعث کاهش توده عضلانی در افراد مسن شود. هچنین تحقیقات نشان می دهند که مکمل‌های اسید آمینه می‌توانند به بهبودی ورزشکاران پس از ورزش کمک کنند.

     


    ترکیب اسیدهای آمینه ضروری در رژیم غذایی:

     


    اگرچه ممکن است کمبود اسیدهای آمینه ضروری وجود داشته باشد، اما بیشتر افراد می توانند با خوردن یک رژیم غذایی حاوی پروتئین به مقدار کافی از آن ها را دریافت کنند.
    غذاهای موجود در لیست زیر رایج ترین منابع اسیدهای آمینه ضروری هستند:
    لیزین در گوشت، تخم مرغ، سویا، لوبیا سیاه، کینوا و تخم کدو وجود دارد.
    گوشت، ماهی، مرغ، آجیل، دانه ها و غلات کامل حاوی مقادیر زیادی هیستیدین هستند.
    پنیر و جوانه گندم حاوی مقادیر زیادی ترئونین هستند
    متیونین در تخم مرغ، غلات، مغزها و دانه ها وجود دارد.
    والین در سویا، پنیر، بادام زمینی، قارچ، غلات کامل و سبزیجات وجود دارد.
    ایزولوسین در گوشت، ماهی، مرغ، تخم مرغ، پنیر، عدس، آجیل و دانه ها به وفور یافت می شود.
    لبنیات، سویا، لوبیا و حبوبات منابع لوسین هستند.
    فنیل آلانین در لبنیات، گوشت، مرغ، سویا، ماهی، لوبیا و آجیل وجود دارد.
    تریپتوفان در اکثر غذاهای پر پروتئین از جمله جوانه گندم، پنیر، مرغ و بوقلمون وجود دارد.

    مصرف آمینو اسیدهای ضروری برای سلامتی بسیار مهم است. خوردن انواع غذاهای حاوی پروتئین در هر روز بهترین راه برای اطمینان از دریافت مقادیر کافی آمینو اسیدهای ضروری برای افراد است. با رژیم غذایی مدرن امروزی و دسترسی به طیف گسترده ای از غذاها، کمبود آن برای افرادی که عموماً از سلامت خوبی برخوردار هستند نادر است.

    اشتراک گذاری

    24 ساعته

    پرداخت ایمن

    7 روز ضمانت برگشت

    تحویل اکسپرس