منو

    مقالات

    بیماری روزئولا ( Roseola )، علائم، تشخیص و درمان آن

    بیماری روزئولا ( Roseola )، علائم، تشخیص و درمان آن

    روزئولا یک عفونت ویروسی شایع در کودکان است. این بیماری به عنوان بیماری ششم نیز شناخته می شود. روزئولا یک مشکل عمده در سلامتی نیست و بدون درمان خود به خود از بین می رود. 
    علامت بارز روزئولا بثوراتی است که سه تا هفت روز یا بیشتر پس از تب شدید ایجاد می شود. علائم روزئولا ابتدا روی تنه ظاهر می شود و سپس به صورت، بازوها و پاها گسترش می یابد. از آنجایی که به نظر می رسد به طور ناگهانی در بدن کودک "شکوفه می دهد"، راش روزئولا را "بثورات رز" نامیده اند.
    این بثورات مانند خوشه هایی از لکه های ریز صورتی یا قرمز به نظر می رسد که می توانند با هم ادغام شوند و لکه های بزرگتری را تشکیل دهند. برخی از کودکان مبتلا به روزئولا نیز دچار لکه‌های قرمز روی سقف دهان می شوند.
    کارشناسان معتقدند روزئولا می تواند توسط یکی از دو ویروس ایجاد شود، ویروس هرپس انسانی  (HHV-6) یا هرپس ویروس انسانی (HHV-7). 

     

     

    روزئولا در نوزادان

     


    تب شدیدترین علامت روزئولا است. بر خلاف بسیاری از بثورات دیگر که کودکان مبتلا می شوند، راش روزئولا خارش ندارد و خیلی طولانی نیست، در واقع حداکثر چند ساعت تا چند روز علائم باقی می ماند. درمانی برای روزئولا وجود ندارد و نیازی به درمان نیست.
    اگرچه بثورات ناشی از روزئولا مضر نیست، اما برای برخی از بچه ها تب قبل از آن می تواند باشد. کودکی که به ویروس روزئولا آلوده شده است، می تواند دمای 104 درجه فارنهایت داشته باشد و در خطر تشنج قرار گیرد.
    تصور می‌شود که حدود یک سوم تشنج‌های تب در کودکان خردسال ناشی از ویروس روزئولا باشد.
    اگر کودک شما تب بسیار بالایی دارد، همیشه با پزشک اطفال خود تماس بگیرید، حتی اگر علائم دیگری نداشته باشد. علاوه بر خطر تشنج، درجه حرارت بالا می تواند نشانه بیماری دیگری غیر از روزئولا باشد، مانند عفونت خون یا عفونت مجاری ادرار.

     

     

    چه چیزی باعث بروز روزئولا می شود؟

     


    روزئولا توسط یک عفونت ویروسی در خانواده ویروس هرپس انسانی ایجاد می شود. هنگامی که فرد مبتلا عطسه یا سرفه می کند، توسط قطرات در هوا پخش می شود. اغلب کودکان 6 ماهه تا 2 ساله را مبتلا می کند.

     


    علائم روزئولا:

     


    علائم روزئولا معمولاً در دو مرحله ظاهر می شوند. مورد اول ممکن است شامل موارد زیر باشد: 

    تب شدید ناگهانی (بالاتر از 103 درجه فارنهایت) که سه تا پنج روز طول می کشد

    •     گلو درد خفیف
    •     آبریزش بینی
    •      سرفه
    •     غدد لنفاوی متورم در گردن
    •     تحریک پذیری
    •     اسهال خفیف
    •     کاهش اشتها
    •     پلک های متورم

    در عرض یک روز پس از از بین رفتن تب، ممکن است بثوراتی در کودک ایجاد شود که خارش یا ناراحتی ایجاد نمی کند.
    بثورات از تعداد زیادی لکه یا تکه های کوچک صورتی تشکیل شده است که گاهی در داخل یک حلقه سفید قرار دارند. معمولاً از نیم تنه شروع می شود و به اندام ها و احتمالاً صورت گسترش می یابد. می تواند در عرض چند ساعت از بین برود یا برای چند روز در اطراف بماند.
    روزئولا معمولاً جدی نیست. در موارد نادر، کودک ممکن است تب بالایی داشته باشد که می تواند منجر به عوارضی مانند تشنج شود. 


    علائم در مراحل پیشرفت می کند. مراحل عبارتند از:   


    مرحله 1:   

    کودک شما 3 تا 7 روز تب بالا خواهد داشت، مانند 102 درجه فارنهایت (39 درجه سانتیگراد) تا 104 درجه فارنهایت (40 درجه سانتیگراد). کودک شما احتمالاً در طول تب احساس بدخلقی و ناراحتی می کند.

    مرحله 2:

     بعد از از بین رفتن تب، بثورات روی گردن تا پایین تنه ظاهر می شود. راش قرمز است و می تواند برجسته یا صاف باشد. گاهی ممکن است به صورت یا اندام ها سرایت کند. بثورات دردناک نیست. در طی 3 تا 4 روز بهتر می شود. کودک شما ممکن است در مرحله بثورات روزئولا احساس بدخلقی یا خارش کند.

     

     

    چگونه روزئولا تشخیص داده می شود؟

     


    هیچ آزمایشی برای روزئولا وجود ندارد. تا زمانی که تب از بین نرود و بثورات پوستی ظاهر نشود، نمی توان آن را تشخیص داد. در برخی موارد، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی کودک شما را معاینه می‌کند و آزمایش‌هایی را برای رد سایر علل تب انجام می‌دهد.

     


    درمان  روزئولا :

     


    در یک کلام، نه. به یاد داشته باشید، زمانی که شما و پزشک اطفال مطمئن شوید که کودک شما به ویروس روزئولا مبتلا شده است، او قبلاً بهبود یافته است این به این معنی استه که از زمان مبتلاء شدن کودک تا بروز علائم یک فاصله زمانی وجود دارد که کودک در این فاصله زمانی بهبود یافته است. اگر فرزند شما تب داشته باشد، عفونت روزئولا می تواند در هر زمانی از سال اتفاق بیفتد و به خصوص مسری نیست. اکثر متخصصان فکر می کنند کودکان از افرادی (معمولاً اعضای خانواده) که هیچ علامتی ندارند آلوده می شوند، اگرچه برخی معتقدند کودکان هنگام سرفه یا عطسه می توانند ویروس را منتقل کنند. در هر صورت، شیوع بیماری غیر معمول است. بنابراین، اگرچه کودک شما در زمانی که تب دارد باید از بچه های دیگر دوری کند، پس از رفع تب می تواند به مهدکودک یا مدرسه برگردد، حتی اگر "بثورات گل رز" او کاملاً محو نشده باشد. مطمئن شوید که او استراحت و مایعات زیادی دریافت می کند.
    پزشک کودک شما ممکن است تجویز استامینوفن یا ایبوپروفن را برای کمک به تسکین تب پیشنهاد کند. ایبوپروفن را به نوزاد 6 ماهه یا کوچکتر یا به کودکی که کم آب است یا مدام استفراغ می کند ندهید. برای تسکین تب به کودکتان آسپرین ندهید. استفاده از آسپرین برای درمان تب در کودکان می تواند باعث بیماری جدی به نام سندرم ری شود.
    اگر بثورات خارش دار هستند، ممکن است یک داروی ضد خارش (آنتی هیستامین) توصیه شود. روزئولا به ندرت برای کودکانی که سالم هستند مشکل ایجاد می کند.

     

     

    اگر کودک شما یکی از موارد زیر را داشت، فوراً با پزشک اطفال تماس بگیرید:


    •    تب 
    •    کودک تشنج ناشی از تب داشته باشد
    •    تبی که پس از برطرف شدن علائم عود می کند
    •    راش هایی که بسیار بدتر می شوند یا بعد از 4 تا 5 روز، محو نمی شوند
    •    بثوراتی که بیش از چند هفته طول بکشد

     

     

    تب و کودکان

     


    در اینجا دستورالعمل هایی برای دمای تب وجود دارد. دمای گوش قبل از 6 ماهگی دقیق نیست. تا زمانی که کودک شما حداقل 4 ساله نشده است، دمای دهان را اندازه گیری نکنید.

     

    نوزاد زیر 3 ماه:


    دمای رکتوم یا پیشانی (شریان گیجگاهی) 100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد) یا بالاتر، یا طبق دستور ارائه دهنده
    دمای زیر بغل (زیر بغل) 99 درجه فارنهایت (37.2 درجه سانتیگراد) یا بالاتر، یا طبق دستور ارائه دهنده

     

    سن کودک 3 تا 36 ماه:


    دمای رکتوم، پیشانی (شریان تمپورال) یا گوش 102 درجه فارنهایت (38.9 درجه سانتیگراد) یا بالاتر، یا طبق دستور ارائه دهنده
    دمای زیر بغل 101 درجه فارنهایت (38.3 درجه سانتیگراد) یا بالاتر، یا طبق دستور ارائه دهنده

     

    کودک در سنین بالاتر:


    دمای مکرر 104 درجه فارنهایت (40 درجه سانتیگراد) یا بالاتر، یا طبق دستور ارائه دهنده

    اشتراک گذاری

    24 ساعته

    پرداخت ایمن

    7 روز ضمانت برگشت

    تحویل اکسپرس