منو

    مقالات

    ویروس هرپس انسانی 6 (HHV6)، علائم، تشخیص و درمان

    ویروس هرپس انسانی 6 (HHV6)، علائم، تشخیص و درمان

    ویروس هرپس انسانی 6 (HHV 6) اولین بار در سال 1986 توسط صلاح الدین و همکاران به دنبال جداسازی یک عامل از سلول های تک هسته ای خون محیطی یک بیمار مبتلا به ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) گزارش شد. این ویروس در ابتدا ویروس لنفوتروپیک انسانی B نامیده می شد، اما پس از اینکه نشان داد که دارای یک تروپیسم سلولی متنوع با تمایل غالب به لنفوسیت های T cd4 مثبت است، نام آن تغییر کرد. HHV6 از نظر ژنتیکی بیشترین شباهت را به سیتومگالوویروس انسانی دارد.
    ویروس هرپس انسانی 6 (HHV-6) یک ویروس بتاهرپس گسترده است که از نظر ژنتیکی با سیتومگالوویروس انسانی (HCMV) مرتبط است و در حال حاضر دو گونه مختلف را شامل می شود: HHV-6A و HHV-6B.
    همانطور که از نام آن پیداست، HHV-6 ششمین عضو از "خانواده" ویروس هرپس بود که کشف شد.
    HHV-6 می تواند سیستم عصبی را که از مغز و ستون فقرات شما، سیستم ایمنی بدن و طیف گسترده ای از اندام ها تشکیل شده است، هدف قرار دهد.
    HHV-6 در دو نوع به نام‌های A و B عرضه می‌شود. دانشمندان در ابتدا تصور می‌کردند که آن‌ها انواعی از یک ویروس هستند، اما اکنون معتقدند که آنها کاملاً از یکدیگر جدا هستند.  

      HHV-6A کمتر شایع است و ممکن است در بزرگسالی اکتسابی شود، در حالی که نوع B به طور کلی در اوایل دوران کودکی به دست می آید و در اکثریت قریب به اتفاق جمعیت یافت می شود.
    همه ویروس‌های خانواده تبخال تا آخر عمر در بدن شما باقی می‌مانند و معمولاً در حالت خفته (غیرفعال) قرار دارند. شما نمی توانید HHV-6 را درمان کنید، اما در همه افراد ایجاد بیماری نمی کند.
    ویروس هرپس انسانی 6 از طریق ترشحات دستگاه تنفسی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. 
    علائم مشابه با عفونت هرپس ویروس دیگری که توسط HHV-7 ایجاد می شود، همراه است. بسیاری از کودکان آلوده به HHV-7 فقط یک بیماری خفیف دارند. ویروس هرپس انسانی 7 ممکن است مسئول موارد دوم یا مکرر روزئولا باشد که در ابتدا توسط HHV-6 ایجاد شده است. مانند همه ویروس‌های خانواده تبخال، این ویروس‌ها تا آخر عمر در بدن باقی می‌مانند. اگر سیستم ایمنی فرد در اثر بیماری یا داروها ضعیف شود، ویروس می تواند دوباره ظاهر شود و باعث تب و عفونت در ریه ها یا مغز شود.

     

     

    HHV-6 A

     


    تحقیقات HHV-6 A را به بسیاری از بیماری های عصبی مرتبط می کند. برخی از این پیوندها با شواهد قابل توجهی پشتیبانی می شوند، در حالی که سایر پیوندها کمتر قطعی هستند. در این مرحله، نمی‌توانیم به طور قطع بگوییم که HHV-6 مستقیماً باعث ایجاد هر یک از این شرایط می‌شود.
    بیماری های مرتبط با فعال شدن مجدد HHV-6 بسیارند. 


    شرایط مرتبط با فعال سازی مجدد HHV-6 A عبارتند از:


    •    آنسفالومیلیت میالژیک/سندرم خستگی مزمن
    •    اختلال عملکرد شناختی، از جمله هذیان و فراموشی
    •    کولیت
    •    واکنش های حساسیت دارویی
    •    آنسفالیت
    •    اختلالات غدد درون ریز (هورمونی)
    •    صرع
    •    بیماری های قلبی، از جمله میوکاردیت، آرتریوپاتی ها و اختلال عملکرد بطن چپ
    •    بیماری کلیوی
    •    بیماری کبد
    •    بیماری ریه
    •    سارکوئیدوز
    برخی از افراد مبتلا به عفونت HHV-6 فعال ممکن است بیش از یکی از این بیماری ها را تجربه کنند. با این حال، اکثریت قریب به اتفاق افراد آلوده به این ویروس اصلاً علائمی ندارند و بسیاری فقط علائم کوتاه مدت خفیف دارند.
    هر فرد مبتلا به HHV-6 می‌تواند فعال‌سازی مجدد را تجربه کند، اما در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مانند دریافت‌کنندگان پیوند عضو و افراد مبتلا به HIV، شایع‌تر است.

     

     

    HHV-6 B

     


    HHV-6 B شایع ترین شکل ویروس است. اکثر مردم ( بیش از 90٪ ) در طول سه سال اول زندگی خود آلوده می شوند و آن را برای اکثریت قریب به اتفاق زندگی حمل می کنند. برای اکثر نوزادان، عفونت اولیه هیچ مشکل سلامتی قابل توجهی ایجاد نمی کند.

     


    HHV-6 B و بیماری روزئولا

     


    با این حال، در حدود 20 درصد از کودکان، عفونت HHV-6 B باعث وضعیتی به نام روزئولا می شود. روزئولا اغلب در کودکان 6 تا 24 ماهه رخ می دهد. جوانان معمولاً به مدت 3 تا 7 روز تب بالا (بیشتر از 103 درجه فارنهایت یا 39.5 درجه سانتیگراد) دارند. پس از ناپدید شدن تب، بثورات روی تنه ایجاد می شود و به بازوها، پاها، پشت و صورت گسترش می یابد. این بثورات معمولا فقط برای ساعت ها باقی می ماند، اما در برخی موارد تا چند روز ادامه می یابد. برخی از کودکان تشنج همراه با تب بالا دارند، اما بیشتر اوقات تب با کاهش اشتها، سرفه خفیف و آبریزش بینی همراه است. این الگوی تب بالا و به دنبال آن راش به پزشک اطفال کمک می کند تا این عفونت را تشخیص دهد. با این حال، HHV-6 همچنین می تواند باعث تب بدون راش یا راش بدون تب شود.

     


    HHV-6 B و بیماری صرع

     


    علاوه بر تشنج های ناشی از تب، HHV-6 B با صرع، یک وضعیت عصبی مزمن که با تشنج های مکرر مشخص می شود، مرتبط است.
    علائم صرع می تواند متفاوت باشد و ممکن است شامل هر یک از فرآیندهای هماهنگ شده توسط  مغز باشد
    صرع مزمن است، به این معنی که نیاز به درمان و مدیریت طولانی مدت دارد.


    علائم شایع صرع عبارتند از:

     


    •    حرکات تکان دهنده غیرقابل کنترل
    •    سردرگمی موقت
    •    خیره شدن به فضا برای مدت کوتاهی
    •    ترس و اضطراب
    •    حس دژاوو
    •    از دست دادن هوشیاری
    •    از دست دادن آگاهی

     

     

    HHV-6 B و بیماری آنسفالیت:

     


    HHV-6 همچنین با آنسفالیت (التهاب مغز) مرتبط است، وضعیتی که می تواند کشنده باشد. علائم شایع آنسفالیت عبارتند از:
    •    تشنج
    •    سردرد
    •    درد عضلانی یا مفصلی
    •    خستگی
    •    ضعف
    •    تب
    •    گیجی
    •    فلج جزئی
    •    مشکلات گفتاری
    •    مشکلات شنوایی
    •    از دست دادن هوشیاری
    در نوزادان و کودکان خردسال نیز ممکن است باعث موارد زیر شود:
    •    برآمدگی در نقاط نرم جمجمه
    •    حالت تهوع
    •    استفراغ
    •    سفتی، سختی
    •    تحریک پذیری
    •    تغذیه ضعیف
    •    خوابیدن در زمان تغذیه 

     

     

    چگونه به ویروس هرپس 6 (HHV-6)مبتلا می شویم؟

     


    مشابه سرماخوردگی، ویروس هرپس انسانی 6 اغلب زمانی منتقل می شود که مخاط یا ذرات تنفسی از یک فرد آلوده توسط فرد دیگری جمع آوری شود. 8 شستشوی کامل دست ها بهترین راه برای جلوگیری از انتشار آن است.

     


    آیا زنان باردار می توانند HHV-6 را به نوزادان خود منتقل کنند؟

     


    آره. این احتمال وجود دارد که HHV-6 در طول تولد به نوزاد منتقل شود زیرا DNA ویروس ممکن است در دستگاه تناسلی زن ریخته شود. تخمین زده می شود که این اتفاق در 1٪ تا 2٪ از بارداری ها رخ می دهد.

     

     

    HHV-6 در کودکان:

     


    HHV-6 همچنین به عنوان یکی از علل مهم بیماری حاد تب غیراختصاصی در کودکان خردسال شناسایی شده است که در آنها ارتفاع تب و وجود علائمی که معمولاً با روزئولا همراه نیستند، مانند اوتیت و اسهال، می‌تواند منجر به متفاوت، زمان‌بر و پرهزینه شود. کار در اورژانس در کودکان بزرگتر و بزرگسالان، HHV-6 برای نقش ایجاد کننده یا به عنوان یک کوفاکتور در شرایط مختلف مورد بررسی قرار گرفته است از جمله، اما نه محدود به، بیماری شبه مونونوکلئوز عفونی هتروفیل منفی، سرکوب مغز استخوان در پیوند مغز استخوان. دریافت کنندگان و به عنوان یک عامل کوفاکتور در پیشرفت کمک ها. از این رو، نیاز آشکار به تشخیص آزمایشگاهی دقیق و سریع عفونت اولیه HHV-6 و عفونت/فعال شدن مجدد آن در بزرگسالان یا بیماران مبتلا به سرکوب سیستم ایمنی وجود دارد.
    عفونت با hhv6 تقریباً در انسان‌ها با بررسی‌های سرمی با استفاده از روش‌های حساس در کانادا و سایر کشورها جهانی است که نشان می‌دهد شیوع آنتی‌بادی در افراد چهار ساله تا میانسالی نزدیک به 100٪ است. با افزایش سن پس از 40 سال، ممکن است کاهش کمی در شیوع و کاهش قابل توجه تر در سطح متوسط آنتی بادی مشاهده شود. تقریباً همه نوزادان به دلیل انتقال جفت آنتی بادی آنتی بادی علیه HHV-6 دارند و تیتر آنتی بادی و شیوع آن تا سن شش ماهگی کاهش می یابد. اگرچه عفونت های اولیه HHV-6 ممکن است گهگاه در حضور آنتی بادی مادر رخ دهد، اما میزان عفونت تا یک سالگی به سرعت افزایش می یابد، با سرعت کاهش یافته در سال دوم و بعد از آن ادامه می یابد و میانگین سطح آنتی بادی در این سال به اوج خود می رسد.

     

     

    تشخیص HHV-6 : 

     


    HHV-6 یک تروپیسم سلولی گسترده را در داخل بدن نشان می دهد و مانند سایر ویروس های هرپس، عفونت نهفته مادام العمر را در انسان ایجاد می کند. تشخیص عفونت HHV-6 به دو روش سرولوژیک و مستقیم انجام می شود. برجسته ترین روش، تعیین کمیت DNA ویروسی در خون، سایر مایعات بدن و اندام ها با استفاده از PCR بلادرنگ است. بسیاری از عفونت‌های فعال HHV-6، مربوط به عفونت‌های اولیه، فعال‌سازی مجدد یا عفونت‌های مجدد اگزوژن، بدون علامت هستند. با این حال، ویروس ممکن است عامل بیماری های جدی، به ویژه در افراد دارای نقص ایمنی باشد. به عنوان نمونه های نمادین بیماری زایی HHV-6، اگزانتما سابیتوم، یک بیماری خوش خیم دوران نوزادی، با عفونت اولیه همراه است، در حالی که فعال شدن مجدد ویروس می تواند باعث ایجاد موارد انسفالیت شدید، به ویژه در گیرندگان پیوند سلول های بنیادی خونساز شود. به طور کلی، نشان دادن رسمی نقش عامل HHV-6 در بسیاری از بیماری‌های حاد و مزمن انسانی به دلیل ماهیت همه جا حاضر ویروس، مزمن بودن عفونت، وجود دو گونه مجزا و محدودیت‌های ابزارهای تحقیقاتی کنونی دشوار است. 
    واکنش متقاطع سرولوژیکی hhv6 با سایر هرپس ویروس های انسانی به نظر نمی رسد قابل توجه باشد و به ندرت عاملی در عفونت های اولیه hhv6 در کودکان خردسال است. با این حال، فعال شدن مجدد یا عفونت همزمان سایر ویروس‌های هرپس با hhv6 در بیماران پیوندی یا سایرین با تغییرات ایمنی ممکن است تفسیر سرولوژیکی را در این موارد پیچیده کند.
    یکی از بهترین آزمایش هایی که بیماری HHV-6 را تشخیص می دهد، سطح آنتی بادی‌ها در خون هستند.
    مسائل پیچیده این واقعیت است که نتیجه آزمایش منفی لزوماً به معنای نداشتن عفونت فعال نیست. این به این دلیل است که HHV-6 می تواند یک اندام منفرد مانند مغز، قلب، ریه ها، کبد یا رحم را آلوده کند. برای تشخیص آن، بافت های خاص باید آزمایش شوند.
    از آنجایی که آزمایشات خون اغلب قابل اعتماد نیستند، پزشک ممکن است HHV-6 را تنها بر اساس علائم تشخیص دهد و سایر علل احتمالی مانند مونونوکلئوز، مننژیت، سیتومگالوویروس (CMV)، سرخجه یا سپسیس را رد کند.
    همچنین ممکن است از طریق تصویربرداری تشخیصی، بیوپسی بافت، پونکسیون کمری ("ضد نخاع") یا برونکوسکوپی (برای مشاهده داخل راه‌های هوایی) جهت تشخیص آن استفاده شود.
    عفونت HHV-6 با عوارضی با شدت متفاوت در گیرندگان پیوند سلول های بنیادی خونساز (HSCT)، به میزان کمتری در گیرندگان پیوند عضو جامد (SOT) و در افرادی که در غیر این صورت دچار سرکوب سیستم ایمنی هستند، همراه بوده است. به دلیل پیچیدگی های آزمایش، فقدان شواهد قوی دال بر علت این عوارض و سمیت درمان های بالقوه، مدیریت بیماری HHV-6 در بیماران سرکوب شده سیستم ایمنی بحث برانگیز است و به خوبی شناخته نشده است.

     

     

    درمان HHV-6

     


    پیشرفت های قابل توجهی در درک نقش عفونت های HHV-6 در بیماری های خاص انسانی صورت گرفته است. با این حال، هنوز چیزهای زیادی باید تعیین شود، و ترکیبی از مطالعات بالینی دقیق و تکنیک‌های تشخیصی نوآورانه برای ادامه ارزیابی اهمیت و تأثیر پاتولوژیک این ویروس مورد نیاز است. هیچ واکسنی برای جلوگیری از عفونت HHV-6 وجود ندارد.
    ترکیبات ضد ویروسی ganciclovir، foscarnet و cidofovir در برابر عفونت های فعال HHV-6 موثر هستند، اما نشانه های درمان، و همچنین شرایط تجویز دارو، تا به امروز به طور رسمی تایید نشده اند. هنوز سؤالات معلق زیادی در مورد HHV-6 وجود دارد که باید تحقیقات آینده را در مورد پاتوفیزیولوژی، تشخیص و درمان این ویروس انسانی قابل توجه تحریک کند.
    افزایش آگاهی از بیماری های مرتبط با عفونت و فعال شدن مجدد HHV-6 در بیماران دارای ایمنی و نقص ایمنی منجر به علاقه فزاینده ای به ارزیابی بهترین گزینه های درمانی موجود برای مدیریت بالینی بیماری HHV-6 شده است. با این حال، هنوز هیچ ترکیبی به طور انحصاری برای درمان HHV-6 تایید نشده است. بنابراین، پزشکان اغلب از عوامل ضد سیتومگالوویروس (CMV) گانسیکلوویر، سیدوفوویر و فاسکارنت برای درمان بالینی HHV-6 استفاده می کنند. 
    اگرچه در حال حاضر هیچ دستورالعمل بین المللی تایید شده ای برای درمان بالینی HHV-6 وجود ندارد، انجمن بین المللی مدیریت هرپس ویروس و انجمن بیماری های عفونی پیوند آمریکا، شروع درمان ضد ویروسی را در موارد آنسفالیت HHV-6 شروع کرده اند. Foscarnet در حال حاضر به عنوان گزینه درمانی ترجیحی برای آنسفالیت HHV-6 در بیماران مبتلا به کم خونی در نظر گرفته می شود، زیرا تجویز ganciclovir خطر بیشتری برای سمیت خونی محدود کننده دوز دارد.

     


    درمان سلول های T سیتوتوکسیک برای HHV-6

     


    گروه بیلور توانستند سلول‌های T ضد ویروسی را برای درمان پنج عفونت ویروسی فرصت‌طلب، که یکی از آنها HHV-6 بود، تولید کنند و این درمان در آزمایش‌های کوچک بسیار مؤثر بوده است. درمان جدید آن‌ها می‌تواند پنج ویروس (AdV، EBV، CMV، BKV، و HHV6) را که شایع‌ترین علل عوارض ویروسی و مرگ‌ومیر را در بیماران دچار نقص ایمنی بدن پس از پیوند سلول‌های بنیادی نشان می‌دهند، درمان کند.
    این روش که «انتقال سلول‌های T اختصاصی ویروس (VSTs)» نامیده می‌شود، می‌تواند بی‌خطر و مؤثر باشد و مزایای زیادی نسبت به گزینه‌های درمان ضد ویروسی مرسوم دارد، زیرا سمیتی ندارد و می‌تواند برای بیماران آلوده به سویه‌هایی استفاده شود. این رویکرد درمانی جداسازی، درمان و تزریق سلول‌های T به بیماران ممکن است در نهایت مطمئن‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین جایگزین برای بیماران مبتلا به عفونت‌های ویروسی شدید باشد.


     

    اشتراک گذاری

    24 ساعته

    پرداخت ایمن

    7 روز ضمانت برگشت

    تحویل اکسپرس