منو

    مقالات

    آزمایش هورمون تیروئید T3

    آزمایش هورمون تیروئید T3

    همانند بسیاری از غدد در سیستم غدد درون ریز، غده تیروئید نیز مواد شیمیایی به نام هورمون تولید می کند که عملکردهای مختلفی را در بدن کنترل می کند. در طول روز، بدن ما ممکن است به سطح مختلفی از هورمون های تیروئید نیاز داشته باشد.  T3  به طور خاص از عملکرد مغز، عملکرد قلب و گوارش پشتیبانی می کند و در میزان متابولیسم و سلامت استخوان نقش دارد. خود غده تیروئید نمی تواند این نیازها را تشخیص دهد، اما در عوض به غده هیپوفیز متکی است تا میزان ترشح هورمون تیروئید را نشان دهد.  پزشکان با انجام آزمایش T3 می توانند سلامت تیروئید را تعیین کنند.

     


    تولید هورمون T3

     


    سیستم غدد درون ریز از بخش های متحرک زیادی تشکیل شده است. وقتی صحبت از تولید T3 می شود، غده هیپوفیز، هیپوتالاموس و غده تیروئید مهم ترین و اصلی ترین نقش را در بدن دارند. در واقع همه این ارگان ها با یکدیگر همکاری کرده  تا بدن عملکرد مناسبی داشته باشد.
    این فرآیند در هیپوتالاموس، در مغز شروع می شود. هیپوتالاموس هورمونی به نام هورمون آزاد کننده تیروتروپین ترشح می کند که سپس پیامی را به غده هیپوفیز که در پایه جمجمه قرار دارد منتقل می کند.
    در این مرحله، هورمون آزاد کننده تیروتروپین به غده هیپوفیز فرمان می دهد که هورمون دیگری به نام هورمون محرک تیروئید که به آن TSH می گویند را  ترشح کند.
    سپس TSH از طریق جریان خون حرکت می کند و به سلول های غده تیروئید متصل می شود. در اینجا، به غده تیروئید فرمان می دهد که مقدار بیشتر یا کمتر از T3 و T4 بسازد.  غده تیروئید T3 یا T4 می سازد، سپس با غده هیپوفیز ارتباط برقرار می کند و به آن می گوید که تولید TSH را متوقف کند.

     


    ویژگی های هورمون T3  و عملکرد صحیح آن:

     


    T3 توسط غده تیروئید تولید و ترشح می شود که تنها 5 درصد از تمام هورمون های آزاد شده توسط تیروئید را نشان می دهد. 95 درصد باقیمانده از T4 تشکیل شده است که پس از عبور از جریان خون، و با وارد شدن به غده هیپوفیز و کبد به T3 تبدیل می شود.
    در آزمایش بررسی هورمون T3، سطح تری یدوتیرونین (T3) را در خون اندازه گیری می کند.T3  یکی از دو هورمون اصلی است که توسط تیروئید ساخته می شود. هورمون دیگر تیروکسین T4 نام دارد. T3 و T4 با هم کار می کنند تا نحوه استفاده بدن از انرژی را تنظیم کنند. این هورمون ها همچنین نقش مهمی در کنترل وزن، دمای بدن، قدرت عضلانی و سیستم عصبی دارند. بیشتر T3 در خون به پروتئین‌ها متصل است و تنها درصد کمی از آن به صورت آزاد می­باشد.


    برخی از داروهایی که می توانند بر نتایج آزمایش T3 تاثیر بگذارند عبارتند از:‌


    •       کاربامازپین
    •       استروژن (کنترل بارداری)
    •       آمیودارون
    •       بیوتین
    •       داروهای تیروئید (لووتیروکسین)

     

     

    انواع هورمون تیروئید T3 

     


    T3توتال:


    این شکل از T3 به وفور در بدن یافت می شود. به پروتئین هایی که هورمون را در بدن گردش می کنند، می چسبد.


     T3  آزاد :


    برخلاف T3 محدود، T3 آزاد بدون اتصال به پروتئین در سراسر بدن حرکت می کند. به وفور یافت نمی شود، اما شکل فعال T3 است.
    به گفته متخصصان غدد، هورمون T4 اساسا غیر فعال است. این در واقع یک هورمون ذخیره‌سازی است که برای انتقال T3 در سراسر بدن کار می‌کند. در واقع T4 باید قبل از اینکه بدن بتواند به طور فعال از آن استفاده کند، به T3 تبدیل شود.
    حدود 20 درصد از T3 بدن توسط غده تیروئید وارد جریان خون می شود. 80 درصد دیگر توسط کبد یا کلیه ها در فرآیندی به نام ید زدایی ساخته می شود. در این فرآیند، بدن T4  را به T3 تبدیل می کند، زیرا T3 شکل بیولوژیکی فعال هورمون تیروئید T4 است. به همین دلیل است که بیماران مبتلا به تیروئید کم کار از T4 مصنوعی به عنوان دارو استفاده می کنند.

     

     

    آزمایش خون T3 و سایر آزمایشات T3

     

     

    چند نوع تست T3 وجود دارد. پزشک ممکن است آزمایشی را برای اندازه گیری T3 توتال و آزاد انجام دهد. به این آزمایش T3 کل می گویند. پزشک همچنین ممکن است T3 آزاد را به تنهایی آزمایش کند. هر دو آزمایش باید بتوانند به ارائه تصویری از سلامت تیروئید کمک کنند، اگرچه هیچ آزمایش واحدی برای تعیین بیماری تیروئید وجود ندارد.

     

    چرا پزشک تست T3را برای بیمار درخواست میکند؟

     


    آزمایش T3 اغلب برای تشخیص پرکاری تیروئید، وضعیتی که در آن بدن بیش از حد هورمون تیروئید تولید می کند، استفاده می شود. آزمایش‌های T3 اغلب با آزمایش‌های T4 و TSH (هورمون محرک تیروئید) تجویز می‌شوند. از طرفی ممکن است پزشک، آزمایش T3 را برای بررسی روند درمان بیماری تیروئید درخواست کند.
    اگر فرد علائم پرکاری تیروئید داشته باشد، پزشک آزمایش T3 را برای آن درخواست می­کند.

     

    این علائم عبارتند از:


    •       اضطراب
    •       کاهش وزن
    •       لرزش در دست ها
    •       افزایش ضربان قلب
    •       برآمدگی چشم
    •       مشکل خواب
    •       خستگی
    •       تحمل کم برای گرما
    •       اجابت مزاج مکرر

     

    نحوه انجام آزمایش T3:

     


    برای آزمایش T3 نیازی به آمادگی قبلی نمی باشد. برای انجام این آزمایش متخصص نمونه خون فرد را جمع آوری میکند. در ادامه تکنسین آزمایشگاه سرم خون را به کمک دستگاه سانتریفیوژ جداسازی می کند. سرم جداسازی شده به کمک کیت های T3 درون دستگاه الایزا قرار می گیرد و الایزا میزان واقعی T3 خون را نشان می دهد

     

     

    سطوح نرمال T3 

     


    اگر علائم کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید را تجربه می کنید، پزشک ممکن است آزمایش T3 را همراه با آزمایشاتی برای اندازه گیری TSH، T4، تیروگلوبولین و آنتی بادی های خودایمنی انجام دهد. اینها آزمایش خون استاندارد هستند.

     

     

    تست  T3توتال چیست؟

     


    آزمایش T3 کلی معمولاً برای کمک به تشخیص پرکاری تیروئید که وضعیتی است که با هورمون تیروئید بیش از حد مشخص می شود، استفاده می شود.


    علائم پرکاری تیروئید عبارتند از:


    1.    عصبی بودن، بی قراری و اضطراب
    2.    ریزش مو
    3.    خستگی
    4.    کاهش وزن
    5.    مشکلات خواب
    6.    چشم های برآمده یا خیره شده
    7.    دست های لرزان
    8.    احساس گرمای بیش از حد

     


    تفسیر نتایج آزمایش T3:

     


    اگر نتایج سطح بالای T3 را نشان دهد، ممکن است به این معنی باشد که فرد پرکاری تیروئید دارید. سطح پایین T3 ممکن است به معنای کم کاری تیروئید باشد، وضعیتی که در آن بدن هورمون تیروئید کافی تولید نمی کند.
    نتایج آزمایش سطح T3 همچنین می تواند به تعیین کم کاری تیروئید کمک کند، که وضعیتی است که با هورمون تیروئید پایین مشخص می شود.


    علائم کم کاری تیروئید عبارتند از:


    1.    خستگی
    2.    افزایش وزن
    3.    یبوست
    4.    حالت افسردگی
    5.    دردهای عضلانی
     

     


    سطح بالای T3 توتال یا آزاد می تواند نشان دهنده چند بیماری باشد، از جمله:

     


    •    بیماری گریو، یک بیماری خود ایمنی که منجر به تولید بیش از حد هورمون های تیروئید می شود
    •    پرکاری تیروئید
    •    تیروئیدیت خاموش
    •    گواتر که تورم غده تیروئید است
    •    سرطان تیروئید
    •    تیروتوکسیکوز، وضعیتی که با T3 بیش از حد در بدن مشخص می شود. این می تواند ناشی از بیماری گریو، تومور یا التهاب در تیروئید باشد.
    •    افزایش سطح T3 همچنین می تواند نشان دهنده بارداری یا استفاده از قرص های ضد بارداری باشد. این به این دلیل است که استروژن در بدن می تواند سطح T3 را افزایش دهد. اگر از کنترل بارداری استفاده می کنید یا باردار هستید، بهتر است پزشک خود را به بررسی T4 و TSH خود بپردازد. بیماری کبد همچنین می تواند سطح T3 را افزایش دهد.

     


    سطوح پایین T3

     


    اگر T3 بسیار پایین است، می تواند به وضعیت سلامت دیگری نیز اشاره کند. اغلب، افرادی که بسیار بیمار هستند یا در بیمارستان بستری هستند، T3 پایینی دارند. T3 پایین نیز می تواند نشان دهنده کم کاری تیروئید باشد. زمانی که افراد هورمون تیروئید خیلی کمی دارند، ممکن است به بیماری هاشیموتو مبتلا باشند، یک اختلال خود ایمنی که باعث کم کاری تیروئید می شود.
    با این حال، شایان ذکر است که آزمایش T3 به تنهایی برای بیمارانی که مشکوک به کم کاری تیروئید هستند کافی نیست. این به این دلیل است که T3 ممکن است در موارد کم کاری تیروئید طبیعی به نظر برسد، در حالی که TSH و T4 غیر طبیعی هستند.

     


    درمان تیروئید 

     


    اگر نتایج آزمایش بیماری نشان دهد که هورمون های تیروئید آن کاهش یافته است، پزشک به طور کلی داروهایی را برای کمک  برای یافتن تعادل تجویز می کند. جایگزینی هورمون تیروئید برای بیماران کم کاری تیروئید رایج است. ممکن است برای بیماران تیروکسین مصنوعی (T4) تجویز شود که به عنوان لووتیروکسین نیز شناخته می شود. با این دارو، T4 در بدن به T3 تبدیل می شود. داروهای ضد تیروئید مانند متیمازول و پروپیل تیوراسیل معمولاً برای بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید تجویز می شود.
    همچنین راه های زیادی برای تقویت رژیم دارویی و حمایت از تیروئید سالم وجود دارد.

     


    رژیم غذایی برای متعادل کردن هورمون های تیروئید

     


    رژیم غذایی برای متعادل کردن هورمون های تیروئید سالم یک عامل کلیدی است. برای مثال محدود کردن غذاهای فرآوری شده استفاده از پروتئین های بدون چربی، سبزیجات، میوه ها و مواد معدنی مانند ید و سلنیوم که برای عملکرد تیروئید ضروری هستند و همچنین استفاده از سبزیجات سبز تیره، برنج قهوه ای، لوبیا چیتی، خرما، آجیل برزیلی و غذاهای دریایی می تواند در عملکرد بهتر تیروئید امری مفید و موثر باشد.
    پایین نگه داشتن سطح استرس، زیرا افزایش استرس بدن می تواند بر تیروئید تأثیر منفی بگذارد، به خصوص اگر فرد کم کاری تیروئید داشته باشد. اگرچه کاهش استرس در دنیای امروز چالش برانگیز است، مهم است که روش مناسب خود را پیدا کنید. سعی کنید از ورزش، یادداشت روزانه، مدیتیشن یا تنفس عمیق برای کمک به پراکندگی موقعیت های استرس زا استفاده کنید.
    حرکت روزانه نیز حیاتی است.. تیروئید کم کار می تواند منجر به کند شدن ضربان قلب شود، در حالی که تیروئید پرکار می تواند به این معنی باشد که متابولیسم ها و فعالیت های فرد از جمله  ضربان قلب افزایش یافته است. 

     

     

    نحوه خرید اینترنتی الایزا ریدر:

     


    یکی از راه های خرید تجهیزات آزمایشگاهی، سفارش اینترنتی آن ها می باشد. سایت مبنا مد یکی از بهترین و معتبرترین سایت های خرید تجهیزات آزمایشگاهی می باشد. سایت مبنا مد دارای نماد اعتماد بوده و خرید از آن کاملا تضمین شده می باشد. اگر شما قصد تاسیس آزمایشگاه را دارید حتما می دانید که یکی از تجهیزات بسیار اساسی آن الایزا ریدر می باشد، برای خرید الایزا ریدر فقط کافیست وارد لینک زیر شوید و دستگاه مناسب برای آزمایشگاه خود را سفارش دهید و آن را در درب آزمایشگاه خود تحویل بگیرید.

    https://www.mabnamed.com/products?key=%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%B2%D8%A7+%D8%B1%DB%8C%D8%AF%D8%B1

    اشتراک گذاری

    24 ساعته

    پرداخت ایمن

    7 روز ضمانت برگشت

    تحویل اکسپرس