منو

    مقالات

    شمارش ائوزینوفیل ها، ائوزینوفیلی، تشخیص و در مان آن

    شمارش ائوزینوفیل ها، ائوزینوفیلی، تشخیص و در مان آن

    تحقیقات در حال انجام برای کشف فهرست گسترده ای از نقش های انجام شده توسط ائوزینوفیل ها ادامه دارد. اکنون به نظر می رسد که تقریباً هر سیستم بدن به نحوی به ائوزینوفیل ها متکی است. در رابطه با ائوزینوفیل ها  دو عملکرد مهم در سیستم ایمنی  وجود دارد. ائوزینوفیل ها میکروب های مهاجم مانند ویروس ها، باکتری ها یا انگل هایی مانند کرم قلاب دار را از بین می برند. آنها همچنین در پاسخ التهابی نقش دارند، به خصوص اگر آلرژی در آن دخیل باشد.
    التهاب نه خوب است و نه بد. این عامل به جداسازی و کنترل پاسخ ایمنی در محل عفونت کمک می کند، اما یک عارضه جانبی آن آسیب بافت اطراف آن است. آلرژی ها پاسخ های ایمنی هستند که اغلب شامل التهابات مزمن می شوند. ائوزینوفیل ها نقش مهمی در التهاب مربوط به آلرژی، اگزما و آسم دارند.
    شمارش ائوزینوفیل یک آزمایش خون است که مقدار ائوزینوفیل ها را در بدن اندازه گیری می کند. سطوح غیر طبیعی ائوزینوفیل اغلب به عنوان بخشی از آزمایش معمول شمارش کامل خون (CBC) کشف می شود.
    این ازمایش اغلب توسط دستگاه سل کانتر انجام می شود. اگر قصد خرید و یا تعویض سل کانتر را دارید، ما به شما سایت مبنا مد را معرفی می کنیم. جهت سفارش دستگاه سل کنتر فقط کافیست وارد لینک زیر شوید، دستگاه سل کانتر مناسب آزمایشگاه خود را انتخاب کنید و آن را در درب آرمایشگاه خود تحویل بگیرید.

    https://www.mabnamed.com/products?key=%D8%B3%D9%84+%DA%A9%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B1

     

     

    گلبول سفید خون

     


    گلبول های سفید خون بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن ما هستند. آن ها برای محافظت از ما در برابر هجوم باکتری ها، ویروس ها و انگل ها حیاتی هستند. مغز استخوان ما هر پنج نوع مختلف گلبول سفید را در بدن تولید می کند.
    هر گلبول سفید خون از چند ساعت تا چند روز در جریان خون زندگی می کند. ائوزینوفیل نوعی گلبول سفید هستد. ائوزینوفیل ها در بافت های سراسر بدن ذخیره می شوند و تا چند هفته زنده می مانند. مغز استخوان به طور مداوم ذخایر گلبول های سفید بدن را پر می کند.
    تعداد و نوع هر گلبول سفید در بدن ما می تواند به پزشکان درک بهتری از میزان سلامت ما بدهد. افزایش سطح گلبول های سفید در خون می تواند نشانه ای از ابتلا به بیماری یا عفونت باشد. سطوح بالا اغلب به این معنی است که بدن گلبول های سفید بیشتری را برای مبارزه با عفونت ها ارسال می کند.

     

     

    چرا آزمایش ائوزینوفیل مهم است؟

     


    هنگامی که دیفرانسیل شمارش سفید خون انجام می شود، ممکن است پزشک سطوح ائوزینوفیل غیرطبیعی را کشف کند. آزمایش افتراقی شمارش سفید خون اغلب همراه با شمارش کامل خون (CBC) انجام می شود و درصد هر نوع گلبول سفید موجود در خون را تعیین می کند. این آزمایش نشان می دهد که تعداد گلبول های سفید به طور غیر طبیعی بالا یا پایین است. تعداد گلبول های سفید در برخی بیماری ها می تواند متفاوت باشد.
    پزشک همچنین ممکن است این آزمایش را در صورت مشکوک بودن به بیماری ها یا شرایط خاصی تجویز کند، مانند:


    •    یک واکنش آلرژیک شدید
    •    یک واکنش دارویی
    •    عفونت های انگلی خاص

     

    آمادگی برای آزمایش شمارش ائوزینوفیل 

     


    هیچ آمادگی خاصی برای این آزمایش لازم نیست. اگر از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین (کومادین) استفاده می کنید، باید به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک ممکن است به شما توصیه کند که مصرف برخی داروها را متوقف کنید.
    داروهایی که ممکن است باعث افزایش تعداد ائوزینوفیل در شوند عبارتند از:
    •    قرصهای رژیمی
    •    اینترفرون که دارویی است که به درمان عفونت کمک می کند
    •    برخی از آنتی بیوتیک ها
    •    ملین هایی که حاوی پسیلیوم هستند
    •    آرام بخش ها

     

    در طول شمارش ائوزینوفیل چه اتفاقی می افتد؟

     


    یک تکنسین آزمایشگاهی با دنبال کردن مراحل زیر از بازوی شما نمونه خون می گیرد:

    1.    ابتدا محل را با یک سواب محلول ضد عفونی کننده تمیز می کنند.
    2.    سپس یک سوزن را وارد رگ شما می کنند و لوله ای را برای پر شدن از خون وصل می کنند.
    3.    پس از گرفتن خون کافی، سوزن را برداشته و محل را با بانداژ می پوشانند.
    4.    سپس نمونه خون را برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه می فرستند.

     

     

    ائوزینوفیلی چه زمانی اتفاق می افتد؟

     


    ائوزینوفیلی زمانی اتفاق می افتد که بدن تعداد زیادی ائوزینوفیل تولید می کند. ائوزینوفیل ها یکی از چندین گلبول سفید هستند که از سیستم ایمنی بدن حمایت می کنند. گاهی اوقات، برخی شرایط پزشکی و داروها باعث افزایش سطح ائوزینوفیل می شوند.

     

    ائوزینوفیلی چیست؟

     


    ائوزینوفیلی تعداد زیاد ائوزینوفیل در خون است (≥ [بیشتر یا مساوی] 500 ائوزینوفیل در هر میکرولیتر). ائوزینوفیل ها یکی از چندین گلبول سفید هستند که از سیستم ایمنی بدن حمایت می کنند. آنها بخشی از سیستم دفاعی بدن در برابر آلرژن ها هستند و به محافظت از بدن در برابر عفونت های قارچی و انگلی کمک می کنند. برخی شرایط پزشکی و داروها می توانند باعث افزایش تعداد ائوزینوفیل شوند.

     

     

    آیا ائوزینوفیلی جدی است؟

     


    بسته به تعداد ائوزینوفیل ها، ائوزینوفیلی می تواند خفیف، متوسط یا شدید باشد. سطوح بالای ائوزینوفیل می تواند نشان دهنده یک وضعیت خفیف مانند واکنش دارویی یا آلرژی باشد، یا یک وضعیت شدید می تواند باعث آن شود، از جمله برخی اختلالات خونی. گاهی اوقات، تعداد زیادی ائوزینوفیل در نواحی خاصی از بدن جمع می‌شوند و باعث ایجاد شرایط پزشکی مرتبط با التهاب می‌شوند که می‌تواند چندین نواحی بدن بیمار را تحت تاثیر قرار دهد.

     

     

    علل ایجاد ائوزینوفیلی 

     

    بسیاری از شرایط باعث می شوند که تعداد ائوزینوفیل ها در خون افزایش یابد. برخی از بیماری ها مانند آلرژی های فصلی، آسم و واکنش به داروها بسیار شایع هستند و اغلب خیلی جدی نیستند. عفونت‌ها، به‌ویژه انگل‌ها، می‌توانند منجر به ائوزینوفیلی شوند. همچنین مشکلات تنظیم ایمنی می تواند باعث ائوزینوفیلی شود، از جمله بیماری های خود ایمنی مانند بیماری التهابی روده، میوکاردیت خود ایمنی، واسکولیت و سارکوئیدوز. سرطان های خونی که این سلول ها را به طور نامناسب می سازند نیز می توانند باعث ائوزینوفیلی شوند. در نهایت، تغییرات ژنتیکی که ارثی هستند (که توسط والدین بیولوژیکی منتقل می شود) می توانند باعث ائوزینوفیلی شوند.

     

    علائم ائوزینوفیلی 

     


    ائوزینوفیلی همیشه علائمی ایجاد نمی کند. سطوح بالای ائوزینوفیل معمولاً ناشی از شرایط زمینه ای است که علائم مختلفی را ایجاد می کند.

     

     

    اگر تعداد ائوزینوفیل ها زیاد باشد چه اتفاقی می افتد؟

     


    گاهی ائوزینوفیل ها باعث التهاب در نواحی خاصی از بدن می شوند. هنگامی که این اتفاق می افتد، به آن اختلال ائوزینوفیلیک یا سندرم هیپرائوزینوفیلی (HES) می گویند. اختلالات ائوزینوفیلیک خاص برای قسمت هایی از بدن که تحت تأثیر قرار می گیرند نامگذاری می شوند.


     اختلالات ائوزینوفیلیک عبارتند از:

     

    سیستیت ائوزینوفیلیک: این یک اختلال مثانه است.


    فاشئیت ائوزینوفیلیک: این یک اختلال فاسیا است. فاسیا بافت همبندی است که در سراسر بدن جریان دارد.

    پنومونی ائوزینوفیلیک: این اختلال بر ریه ها تأثیر می گذارد.

    اختلالات گوارشی ائوزینوفیلیک (EGID): EGID شامل ازوفاژیت ائوزینوفیلیک است که مری را تحت تأثیر قرار می دهد و همچنین اختلالاتی که بر روده بزرگ (روده بزرگ)، معده و روده کوچک تأثیر می گذارد.

    گرانولوماتوز ائوزینوفیلیک همراه با پلی آنژیت (EGPA): این بیماری که به عنوان سندرم چرگ استراس نیز شناخته می شود، ریه ها، قلب، سینوس ها و سایر اندام ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

    سندرم هیپرئوزینوفیلیک: این یک گروه نادر از شرایط مرتبط با سطوح بالای ائوزینوفیلی است. سندرم هیپرئوزینوفیلیک معمولاً بر قلب، سیستم عصبی مرکزی، پوست و دستگاه تنفسی تأثیر می گذارد.

     

     


    چگونه پزشکان ائوزینوفیلی را تشخیص می دهند؟

     


    پزشکان معمولاً ائوزینوفیلی را در طی یک آزمایش خون معمول به نام شمارش کامل خون (CBC) با شمارش گلبول های سفید افتراقی کشف می کنند. بسته به وضعیت بیمار، پزشک ممکن است آزمایش‌های بیشتری انجام دهد تا بفهمد چرا سطح ائوزینوفیل فرد بیمار بالاتر از حد طبیعی است.

     

    مدیریت و درمان ائوزینوفیلی 

     

    پزشکان  شرایط یا مشکل زمینه ای را که باعث افزایش تعداد ائوزینوفیل می شود، درمان می کنند. به عنوان مثال، اگر ازوفاژیت ائوزینوفیلیک دارید، ممکن است پزشک استروئیدها یا سایر داروها را تجویز کند. اگر به دلیل داشتن آلرژی یا سینوزیت مزمن، سطح ائوزینوفیل بیمار بالا باشد، پزشک ممکن است آزمایش آلرژی را برای یافتن علت واکنش آلرژیک که باعث ائوزینوفیلی می شود توصیه کند. اگر دارویی باعث ائوزینوفیلی می شود، پزشک معمولاً توقف یا اجتناب از آن را توصیه می کند. اگر عفونتی وجود داشته باشد، پزشک آن را درمان می کند. اگر سرطان خون وجود داشته باشد، پزشک آن را درمان می کند.

     

    جلوگیری از ابتلاء به ائوزینوفیلی 

     

    آلرژی شایع ترین علت سطوح بالای ائوزینوفیل است. شما می توانید با درمان برای کنترل واکنش های آلرژیک بدن از ائوزینوفیلی مرتبط با آلرژی جلوگیری کنید. اما مواقعی وجود دارد که ائوزینوفیلی ممکن است نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد که ممکن است نتوان به تنهایی از آن پیشگیری کرد. در این مواقع بهتر است به پزشک مراجعه شود و به کمک آن در ابتدا علت ایجاد ائوزینوفیلی تشخیص داده می شود و در ادامه با توجه به علل ایجاد کننده آن درمان مناسب در نظر گرفته می شود.

    اشتراک گذاری

    24 ساعته

    پرداخت ایمن

    7 روز ضمانت برگشت

    تحویل اکسپرس