منو

    مقالات

    هورمون رشد، آزمایشات و راه های درمان اختلال در هورمون رشد

    هورمون رشد، آزمایشات و راه های درمان اختلال در هورمون رشد

    هورمون رشد (GH) هورمونی است که برای رشد و تکامل طبیعی کودکان ضروری است. این هورمون باعث رشد مناسب استخوان از بدو تولد تا بلوغ می شود. هم در کودکان و هم در بزرگسالان، هورمون رشد به تنظیم سرعت تولید انرژی بدن از غذا (متابولیسم) و ساخت لیپیدها، پروتئین ها و گلوکز (قند) کمک می کند. همچنین به تنظیم تولید گلبول های قرمز خون و توده عضلانی کمک می کند.
    هورمون رشد توسط غده هیپوفیز تولید می شود، غده کوچکی که در پایه مغز در پشت پل بینی قرار دارد. به طور معمول در طول روز و شب به صورت نبض در خون منتشر می شود و اوج آن بیشتر در طول شب رخ می دهد. به همین دلیل، تفسیر یک اندازه گیری سطح GH در خون دشوار است و معمولاً از نظر بالینی مفید نیست. اگر نمونه در طول یک پالس گرفته شود، مقدار بالاتر و اگر در یک دوره بین پالس گرفته شود، کمتر خواهد بود.
    بنابراین، روش هایی به نام تست های تحریک و سرکوب هورمون رشد اغلب برای تشخیص شرایط ناشی از کمبود یا افزایش بیش از حد هورمون رشد استفاده می شود. این روش‌ها همراه با علائم و نشانه‌ها و سطح فاکتور رشد (یعنی فاکتور رشد شبه انسولین 1 (IGF-1) و پروتئین اتصال دهنده فاکتور رشد شبه انسولین 3 استفاده می‌شوند. 

     


    آزمایشات هورمون رشد چیست؟

     


    آزمایش های هورمون رشد (GH) آزمایش های خونی هستند که بررسی می کنند آیا بدن مقدار طبیعی GH تولید می کند یا خیر. GH که به عنوان هورمون رشد انسانی نیز شناخته می شود، ماده ای است که رشد بدن را کنترل می کند. همچنین به کنترل متابولیسم (فرآیند نحوه استفاده بدن از غذا و انرژی) کمک می کند. 
    در کودکان، هورمون رشد نقش مهمی در رشد استخوان، رشد توده عضلانی و قد دارد. در بزرگسالان، GH بر سلامت استخوان و عضلات تأثیر می گذارد. اگر کودکان یا بزرگسالان هورمون رشد بیش از حد یا خیلی کم داشته باشند، می تواند باعث مشکلات سلامتی شود.
    سطح هورمون رشد در خون در طول روز بسته به رژیم غذایی و سطح فعالیت در نوسان است. بنابراین، یک آزمایش خون استاندارد معمولاً اطلاعات مفیدی در مورد سطوح GH ارائه نمی دهد. در عوض، سطح هورمون رشد معمولاً در آزمایش‌هایی که سایر مواد مانند هورمون‌ها و پروتئین‌ها را که به تولید GH مرتبط هستند، اندازه‌گیری می‌کنند. جهت اندازه گیری این هورمون از دستگاه الایزا ریدر استفاده می شود، اگر قصد خرید دستگاه الایزا ریدر را دارید ما به شما مبنا مد بزرگترین فروشگاه اینترنتی لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی را در کشور معرفی می کنیم. جهت سفارش الایزا ریدر ویژه خود وارد لینک زیر شوید.

    https://www.mabnamed.com/products?key=%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%B2%D8%A7

     

     

    اختلالات هورمون رشد 

     


    کمبود هورمون رشد در کودکان


    هورمون رشد برای رشد و تکامل طبیعی ضروری است. کمبود GH می تواند باعث کاهش رشد کودک باشد. در بزرگسالان، کمبود GH می تواند منجر به کاهش تراکم استخوان و کاهش توده عضلانی شود.

    غول پیکری


     این یک اختلال نادر دوران کودکی است که باعث می شود بدن GH بیش از حد تولید کند. کودکان مبتلا به غول پیکر نسبت به سن خود بسیار قد بلند هستند و دست و پاهای بزرگی دارند.

    آکرومگالی


    این اختلال که بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد باعث می شود بدن هورمون رشد بیش از حد تولید کند. بزرگسالان مبتلا به آکرومگالی استخوان‌های ضخیم‌تر از حد معمولی دارند و دست‌ها، پاها و ویژگی‌های صورت بزرگ تری دارند.

     


    علائم کمبود هورمون رشد در کودکان 

     


    برخی از کودکان در بدو تولد دچار کمبود GH هستند (مادرزادی)، اما برخی ممکن است بعداً به دلیل آسیب های مغزی یا تومور دچار کمبود شوند. این شرایط می تواند غده هیپوفیز را تحت تاثیر قرار دهد و باعث کاهش عملکرد هیپوفیز و در نتیجه کاهش تولید هورمون های هیپوفیز (هیپو هیپوفیز) شود. گاهی اوقات، علت کمبود مشخص نیست، دسته‌ای که به آن «ایدیوپاتیک» می‌گویند.
    در بزرگسالان، هورمون رشد در تنظیم تراکم استخوان، توده عضلانی و متابولیسم گلوکز و لیپید نقش دارد. همچنین می تواند بر عملکرد قلب و کلیه تأثیر بگذارد. کمبود این هورمون ممکن است در کودکی شروع شود یا در بزرگسالی ایجاد شود. به عنوان مثال، به دلیل آسیب به غده هیپوفیز ناشی از ضربه به سر، تومور مغزی، یا جراحی یا پرتودرمانی، این کمبود ممکن است ایجاد شود. این می تواند منجر به کاهش هورمون های هیپوفیز (هیپوفیتاریسم) شود.

    •    کاهش سرعت رشد در مقایسه با کودکان هم سن
    •    کوتاهی قد، دست ها و پاها و کاهش وزن نسبت به کودکان همسن
    •    آلت تناسلی کوچک در مردان
    •    بلوغ تاخیری
    •    بزرگسالان مبتلا به کمبود GH ممکن است علائمی مانند خستگی و کاهش تراکم استخوان و توده عضلانی داشته باشند. اما آزمایش GH برای بزرگسالان رایج نیست، زیرا سایر اختلالات به احتمال زیاد باعث ایجاد این علائم می شوند.

     

    افزایش هورمون رشد در کودکان

     


    افزایش هورمون رشد اغلب به دلیل یک تومور هیپوفیز (معمولا خوش خیم) است که هورمون رشد  تولید می کند. هورمون رشد بیش از حد در کودکان می تواند باعث شود که استخوان های بلند آن ها پس از بلوغ به رشد خود ادامه دهند و در نتیجه این بیماری بسیار نادر (غول پیکر) ایجاد شود. افرادی که هورمون فاکتور رشد بیش از حد دارند همچنین ممکن است دارای ضخیم شدن ساختار صورت، ضعف عمومی، بلوغ تاخیری و سردرد داشته باشند. تومورهای هیپوفیز که هورمون رشد اضافی را آزاد می کنند، در صورتی که بزرگ شوند، می توانند باعث از دست دادن بینایی شوند.

     

    علائم افزایش هورمون رشد در کودکان عبارتند از:

    •    رشد بیش از حد در مقایسه با کودکان هم سن
    •    سر بیش از حد بزرگ
    •    دست و پاهای بزرگ 
    •    چاقی خفیف تا متوسط

     

    علائم افزایش هورمون رشد (آکرومگالی) در بزرگسالان 


    افزایش هورمون رشد در بزرگسالان می تواند منجر به بیماری نادر، آکرومگالی شود که نه با افزایش طول استخوان، بلکه با ضخیم شدن استخوان مشخص می شود. اگر چه علائمی مانند ضخیم شدن پوست، تعریق، خستگی، سردرد و درد مفاصل در ابتدا می تواند نامحسوس باشد، اما افزایش سطح GH می تواند منجر به بزرگ شدن دست ها و پاها، بزرگ شدن استخوان های صورت، سندرم تونل کارپال و بزرگ شدن غیر طبیعی اندام های داخلی شود. GH اضافی همچنین می تواند باعث ایجاد برچسب های پوستی و پولیپ روده شود.
    اغلب، تومور هیپوفیز که باعث ایجاد این شرایط می شود را می توان با جراحی برداشت و یا با دارو یا اشعه درمان کرد. در بیشتر موارد، این عوامل باعث می شود که سطوح GH و IGF-1 به سطح نرمال یا نزدیک به نرمال بازگردد.
    در صورت عدم درمان، آکرومگالی و غول‌پیکر می‌توانند منجر به عوارضی مانند دیابت نوع 2، افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون بالا، آرتریت و به طور کلی کاهش طول عمر شوند.

    •    صدای عمیق و درهم
    •    بزرگ شدن ساختار معمولی صورت مانند لب ها، بینی و زبان
    •    تعریق زیاد و بوی بدن
    •    ضخیم شدن استخوان ها
    •    پوست ضخیم و چرب
    •    سیکل های قاعدگی نامنظم در زنان
    •    اختلال نعوظ در مردان

     

    پزشک چه زمانی آزمایش هورمون رشد را در خواست می کند؟

     


    برای کمک به تشخیص کمبود هورمون رشد (GH) یا، کمتر رایج، بیش از حد هورمون رشد؛ برای ارزیابی عملکرد هیپوفیز، برای نظارت بر اثربخشی درمان برای هورمون فاکتور رشد اضافی پزشک این آزمایش را برای فرد درخواست می کند.
    زمانی که کودک رشد کند، کوتاهی قد و رشد حرکتی با تاخیر دارد یا گاهی اوقات زمانی که یک بزرگسال تراکم استخوان و/یا قدرت عضلانی کاهش یافته و سطح چربی خون افزایش یافته است که می تواند به کمبود هورمون رشد مرتبط باشد. هنگامی که یک کودک یا بزرگسال دارای علائم و نشانه‌هایی است که حاکی از افزایش هورمون رشد است که می‌تواند باعث ایجاد دو بیماری نادر به ترتیب غول‌پیکر و آکرومگالی شود. 


    آزمایش تحریک GH برای کودکی با علائم و نشانه های کمبود هورمون رشد، مانند:


    •    سرعت رشدی که در اوایل کودکی کند می شود
    •    قد کوتاه تر نسبت به سایر کودکان در همان سن تقویمی علیرغم افزایش وزن طبیعی یا افزایش یافته
    •    بلوغ تاخیری
    •    تاخیر در رشد استخوان ها

    در صورت وجود علائم و نشانه‌های کمبود هورمون رشد و یا هیپوفیز، ممکن است آزمایش تحریک برای بزرگسالان تجویز شود، مانند:


    •    کاهش تراکم استخوان
    •    خستگی
    •    تغییرات نامطلوب چربی، مانند کلسترول بالا
    •    کاهش تحمل ورزش
    سایر آزمایشات هورمونی، مانند آزمایش تیروئید، معمولاً ابتدا برای رد سایر شرایطی که ممکن است علائم مشابه ایجاد کنند، انجام می شود. 

     

    جمع آوری نمونه برای آزمایش هورمون رشد

     


    هورمون رشد مانند سایر هورمون های بدن به داخل رگ ها ترشح می شود، بنابراین یک اندازه گیری سطح خون معمولاً از نظر بالینی مفید نیست. سطح هورمون رشد معمولاً با استفاده از روش‌های سرکوب یا تحریک هورمون رشد اندازه‌گیری می‌شود. پس از 10 تا 12 ساعت ناشتا بودن، نمونه خون از ورید بازو گرفته می شود. سپس تحت نظارت پزشک، روش سرکوب یا تحریک انجام می شود. این ممکن است شامل استفاده از انفوزیون داخل وریدی (IV) باشد. نمونه خون سپس از یک ورید (یا از IV) در فواصل زمانی مشخص گرفته می شود.
    گاهی اوقات یک نمونه خون به دنبال یک روزه و استراحت یا پس از یک دوره ورزش شدید گرفته می شود.
    کودکان و نوجوانانی که در حال آزمایش کمبود هورمون فاکتوررشد هستند باید چند روز قبل از آزمایش برای درمان با استروئیدهای جنسی آماده شوند. چنین درمانی تعداد پاسخ های هورمون فاکتوررشد کاذب پایین به تحریک را کاهش می دهد. پزشک که آزمایش GH را تجویز می کند باید نسخه ای از این قبیل داروها را به والدین کودک ارائه دهد. برخی از پزشکان نیز پروپرانولول را قبل از آزمایش تجویز می کنند تا تعداد پاسخ های هورمون فاکتوررشد کاذب به تحریک را کاهش دهند.

     

    مزایای آزمایش هورمون رشد

     


    آزمایش هورمون رشد (GH) عمدتاً برای کمک به تشخیص کمبود هورمون رشد و کمک به ارزیابی عملکرد غده هیپوفیز، معمولاً به عنوان پیگیری سایر نتایج آزمایش هورمون هیپوفیز غیرطبیعی استفاده می شود.
    آزمایش هورمون رشد همچنین برای تشخیص فاکتور رشد اضافی و کمک به تشخیص و نظارت بر درمان آکرومگالی و غول‌پیکر استفاده می‌شود.


    سایر آزمایشاتی که ممکن است انجام شود عبارتند از:


    IGF-1 


    هورمون رشد تولید فاکتور رشد شبه انسولین-1 (IGF-1) را تحریک می کند. IGF-1 هورمونی است که بسیاری از اثرات GH را انجام می دهد و به رشد و تکامل طبیعی استخوان و بافت کمک می کند. با این حال، بر خلاف GH، سطح آن در خون در طول روز ثابت است. این باعث می شود IGF-1 یک شاخص مفید برای سطوح متوسط GH باشد و آزمایش IGF-1 اغلب برای کمک به ارزیابی کمبود یا افزایش GH استفاده می شود.

     

    IGFBP3 


    هورمون رشد همچنین تولید IGFBP3 (پروتئین اتصال دهنده فاکتور رشد شبه انسولین 3) را تحریک می کند. سطح گردشی این پروتئین همچنین به عنوان معیاری برای عملکرد/فعالیت هورمون رشد استفاده می شود و به ویژه در کودکان کمتر از 3 سال مفید است.
    آزمایش سرکوب GH و آزمایش IGF-1 همچنین می تواند برای نظارت بر درمان تومور هیپوفیز که GH اضافی تولید می کند استفاده شود. اگر تومور وجود داشته باشد، سطح GH و IGF-1 را می توان پس از برداشتن تومور اندازه گیری کرد تا مشخص شود که آیا کل تومور با موفقیت برداشته شده است یا خیر. ممکن است آزمایش‌هایی در فواصل منظم برای سال‌ها پس از آن برای نظارت بر تولید GH و تشخیص عود تومور تجویز شود.

     

    عواملی که بر آزمایش هورمون رشد تداخل دارند

     


    داروهایی که می توانند GH را افزایش دهند (مانند آمفتامین ها، آرژنین، دوپامین، استروژن ها، گلوکاگون، هیستامین، انسولین، لوودوپا، متیل دوپا و اسید نیکوتینیک)
    داروهایی که می توانند سطوح GH را کاهش دهند (مانند کورتیکواستروئیدها و فنوتیازین ها)
    لازم به ذکر است که اکثر موارد کوتاهی قد به دلیل کمبود GH نیست. آنها همچنین می توانند با ویژگی های خانوادگی، انواع بیماری ها و شرایط و سایر اختلالات ژنتیکی مرتبط باشند. به ندرت، ممکن است یک فرد علائم مرتبط با کمبود GH داشته باشد اما سطوح GH طبیعی یا بالا به دلیل مقاومت ارثی به GH داشته باشد. در موارد مقاومت GH، در حالی که سطوح GH بالا و سطوح IGF-1 پایین است.

     

    چه شرایطی با هورمون رشد درمان می شود؟

     


    علاوه بر کمبود هورمون رشد (GHD)، کودکان در صورت داشتن موارد زیر ممکن است با جایگزینی هورمون رشد درمان شوند:
    •    بیماری مزمن کلیوی
    •    سندرم پرادر ویلی
    •    سندرم ترنر
    •    سندرم نونان
    •    قد کوتاه ایدیوپاتیک

     

    تفسیر نتایج هورمون رشد

     


    اگر سطح هورمون رشد در طول آزمایش تحریک هورمون فاکتوررشد به سطح خاصی افزایش پیدا نکند، ممکن است نشان دهنده کمبود هورمون فاکتوررشد باشد.
    در صورتیکه کودک با کمبود هورمون رشد تشخیص داده شود، ممکن است از درمان با مکمل GH بهره مند شود. مکمل هورمون فاکتور رشد یک داروی تزریقی است که حاوی هورمون رشد انسانی ساخته شده است. زمانی که کمبود GH به موقع تشخیص داده و درمان شود، برخی از کودکان می توانند در سال اول درمان چندین اینچ رشد کنند. برخی دیگر کمتر و کندتر رشد می کنند، اما همچنان از درمان سود می برند.
    اگر سطح هورمون رشد در طول آزمایش سرکوب هورمون رشد به سطح خاصی کاهش نیابد، ممکن است به این معنی باشد که کودک غول‌پیکر است یا آکرومگالی دارد.
    غول‌پیکری و آکرومگالی اغلب به دلیل وجود تومور در غده هیپوفیز، اندام کوچکی در پایه مغز که بسیاری از عملکردها از جمله رشد را کنترل می‌کند، ایجاد می‌شود. درمان تومور ممکن است شامل پرتودرمانی، جراحی و یا دارو باشد.

     


    درمان سطوح غیر طبیعی هورمون رشد 

     


    سطح غیر طبیعی GH معمولاً پس از شناسایی علل قابل درمان است.
    GH مصنوعی برای درمان کمبودها در دسترس است.
    ترکیبی از جراحی، دارو و پرتو را می توان برای درمان تومورهای هیپوفیز که باعث GH اضافی می شوند استفاده کرد.
    شناسایی بیش از حد یا کمبود GH در اسرع وقت برای نتایج خوب مهم است. در صورت عدم درمان، کودک مبتلا به کمبود GH در مقایسه با همسالان خود قد کوتاهی خواهد داشت. به همین ترتیب، تغییرات رشد استخوان مرتبط با غول‌پیکر و آکرومگالی دائمی هستند.
    می تواند عوارض طولانی مدت از ناهنجاری های GH وجود داشته باشد. به عنوان مثال، آکرومگالی می تواند باعث پولیپ روده بزرگ (افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ)، دیابت، فشار خون بالا و مشکلات بینایی شود. اگر تومور هیپوفیز به طور دائم به سلول های هیپوفیز آسیب برساند، ممکن است چندین درمان جایگزین هورمونی لازم باشد. افزایش رشد استخوان همچنین ممکن است منجر به گیر افتادن اعصاب (سندرم تونل کارپ)، آرتریت و استخوان های ضعیف شود.

     

    چرا ورزشکاران باید از نظر هورمون رشد آزمایش شوند؟

     


    هورمون رشد باعث رشد عضلات در بزرگسالان می شود، بنابراین ممکن است توسط برخی از بزرگسالان به عنوان یک داروی افزایش عملکرد مصرف شود. ورزشکاران ممکن است برای GH یا IGF-1 آزمایش شوند زمانی که آن ها برای سایر داروهای افزایش دهنده عملکرد آزمایش می شوند. 
     

    اشتراک گذاری

    24 ساعته

    پرداخت ایمن

    7 روز ضمانت برگشت

    تحویل اکسپرس