منو

    مقالات

    دستگاه هود لامینار

    دستگاه هود لامینار

    آزمایشگاه‌ها وسایل و تجهیزات زیادی با مشخصات و کاربردهای مختلف داشته که وجود تجهیزات مختلف در آزمایشگاه‌ها می تواند ضروری و لازم باشد.
    یکی از تجهیزاتی که می‌توان حضور آن را در آزمایشگاه ضروری دانست هود لامینار می‌باشد. هود لامینار به شکل یک محفظه فیزیکی بوده و یکی از پرکاربردترین تجهیزات در آزمایشگاه‌ها می باشد که وظیفه حفاظت از مواد داخل هود در برابر آلودگی‌های محیطی و یا حفاظت کارکنان و یا محیط آزمایشگاه در مقابل مواد خطرناک و آلوده موجود در محفظه هود را دارد.

    در این مقاله قصد داریم تا به معرفی هود لامینار پرداخته و انواع آن را معرفی کرده و ویژگی‌های ساختاری و جنس آن را مورد بررسی قرار دهیم. تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

    هود لامینار چیست؟

    Laminat floor hood و یا همان هود جریان آرام خطی که به آن هود لامینار نیز می‌گویند، یکی از تجهیزات آزمایشگاهی به شکل محفظه‌ای کاملا بسته بوده که برای جلوگیری از ورود آلودگی به محیط نگهداری نمونه تولید و ساخته شده است.
    هوا از داخل فیلتر HEPA درون این دستگاه عبور می‌کند و به صورت خطی به آرامی به سمت شخص کاربر می‌رود. جنس هود لامینار معمولا از فلز و یا استیل ضد‌زنگ می‌باشد که رنگ آن به صورت کوره‌ای بوده و رنگ‌های آن را می‌توان انتخاب کرد. ابعاد هود لامینار نیز با توجه به نیاز آزمایشگاه تولید می‌شود. طراحی محفظه‌های هود لامینار به نحوی است که بدون درز و فضای خالی می‌باشد تا جرم و یا قارچ درون محفظه تشکیل نگردد.
    الگوهای وزش هوای دستگاه هود لامینار را می‌توان براساس نوع کارکرد و کاربرد آن تعیین نمایید. برخی از هودهای لامینار درون خود لامپ‌های میکروب‌کش UV-C داشته که به کمک آن می‌توانید فضای داخل هود را قبل از انجام آزمایش استریل نمایید. قبل از کار با دستگاه و انجام آزمایشات مورد نظر، لامپ‌های میکروب‌کش را به مدت تقریبا 15 دقیقه روشن کرده و در این مدت فضای داخل کار کاملا استریل می‌شود. هنگامی که کاربر اقدام به کار با دستگاه می‌نماید، لامپ‌های هودلامینار را خاموش کرده تا از ایجاد بیماری‌های پوستی برای کاربر جلوگیری شود.

    انواع هودهای لامینار آزمایشگاهی

    هودهای لامینار با توجه به کاربرد و نیاز آزمایشگاه می‌تواند به صورت عمودی و یا افقی تهیه شود. البته درنظر داشته باشید هودهای لامینار در گردش هوا به یک صورت عمل کرده و جریان هوا در این دستگاه تک جهت می‌باشد. تک جهت بودن جریان هوا موجب استریل نگه داشتن محیط و کاهش تلاطم و جلوگیری از آلودگی می‌شود.

    هودهای لامینار عمودی

    این نوع هودها به دلیل عمودی بودن به کاربر امکان استفاده از وسایل بزرگ و با حجم زیاد را می‌دهد. همچنین هوا به طور مستقیم به صورت کاربر دمیده نخواهد شد.

    هودهای لامینار افقی

    در هودهای لامینار افقی جریان هوا به شکلی است که هوا به طور مستقیم به نمونه داخل دستگاه دمیده نمی‌شود. همچنین می‌توان در این دستگاه نمونه‌های حساس و ویژه را در قسمتی نزدیکتر به فیلتر HEPA قرار داد.

    انواع هود لامینار از لحاظ کلاس های هود

    هودهای لامینار از لحاظ کلاس، به سه دسته تقسیم‌بندی می‌شوند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

    هود بیولوژیک کلاس یک

    این نوع کلاس از هودهای لامینار، محافظت بسیار مناسبی را برای کاربران و پرسنل آزمایشگاه فراهم می‌سازد. همچنین در صورت استفاده از تکنیک‌های میکروبیولوژیکی مناسب، این نوع هود محافظت مناسب و خوبی را برای محیط نگهداری نمونه می‌تواند ایجاد کند. البته در نظر داشته باشید این کلاس از هود لامینار قادر به محافظت از محیط کشت در برابر آلودگی و تفوذ آلودگی نمی‌باشد.

    هود بیولوژیک کلاس دو

    استفاده از این کلاس می‌تواند محیطی ضدعفونی شده را برای انجام آزمایش‌های کشت سلولی فراهم سازد. این نوع کلاس هود به جهت کار با متریال‌‎های نوع BSL1, BSL2, BSL3 طراحی و تولید شده است و استفاده از آن برای کار با مواد خطرناک می‌باشد. استفاده از این هود به دلیل نوع کارکرد در بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌های پزشکی، مراکز تولیدی و بسیاری از مراکز تحقیقاتی بسیار مرسوم و گسترده می‌باشد.

    هود بیولوژیک کلاس سه

    استفاده از این کلاس هود برای کار با پاتوژن‌های انسانی و مواد BSL4 مرسوم می‌باشد. کلاس سه هودهای لامینار عایق گاز بوده و می‌توان گفت بیشترین حفاظت را برای پرسنل آزمایشگاه و نگهداری نمونه فراهم سازد.

    جنس و ساختار هودهای لامینار

    به طور کلی بدنه دستگاه هودهای لامینار دارای دو قسمت کابین و پایه بوده و بدنه دستگاه از جنس فلز و یا ورق روغنی می‌باشد. رنگ بدنه و دستگاه با استفاده از رنگ‌های کوره‌ای ضد اسید پوشیده شده است. در سایز شیشه درب جلویی دستگاه از شیشه 6 میلی‌متری استفاده شده و همچنین به جهت روشنایی بهتر داخل کابین تمامی دیواره‌های جانبی نیز با شیشه 6 میلی متری پوشیده شده است.
    سیستم سرکولیشن هوا در دستگاه‌های هود لامینار استفاده شده تا هوادهی عمودی درون دستگاه شکل گیرد. هودهای لامینار دارای دو فیلتر بوده که تشکیل شده از فیلتر اصلی و فیلتر اگزوز می‌باشد.

    جمع بندی

    استفاده از تجهیزات ایمن و با استاندارد در فضای داخلی آزمایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی از مهم‌ترین اصول برای حفظ سلامت پرسنل و کادر آزمایشگاه می‌باشد. هودهای میکروبیولوژی یا همان هودهای لامینار شرکت مبناژن پارس دارای استانداردهای لازم و اساسی می‌باشد و همچنین از این وسیله می‌توان به جهت کار با نمونه‌های آلوده به میکروارگانیسم استفاده نمود.

    اشتراک گذاری

    24 ساعته

    پرداخت ایمن

    7 روز ضمانت برگشت

    تحویل اکسپرس