منو

    مقالات

    آون آزمایشگاهی (فور)

    آون آزمایشگاهی (فور)

    فور و یا آون آزمایشگاهی یکی از دستگاه‌های استانداردی است که کاربرد آن بیشتر در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و کلینیکی بوده و آن را می‌توان یکی از دستگاه‌های مورد نیاز اغلب آزمایشگاه‌ها دانست. 
    کاربرد دستگاه فور خشک کننده و یا آون آزمایشگاهی اغلب به جهت خشک کردن، تست دما، استریل کردن ظروف شیشه‌ای، فلزی و همچنین آنکوب کردن آزمایش‌های حساس به دما می‌باشد.
    یکی از فرآیندهای حساس در آزمایشگاه‌ها، فرآیند خشک کردن می‌باشد. خشک کردن بسیار آرام، سریع و یا غیریکنواخت می‌تواند فرآیند را تحت تاثیر خود قرار داده و آن را از بین ببرد. در ادامه به نحوه کار آون آزمایشگاهی ( فور) اشاره خواهیم کرد.

     


     

    نحوه کار آون آزمایشگاهی

     

     

    در آزمایشگاه‌ها آون را با نام‌های گرم خانه و یا آون هوای داغ نیز می‌شناسند. این وسیله معمولا دارای حرارت بالایی است و محدوده حرارتی آن بین دمای اتاق تا 300 درجه سانتی گراد قابل تنظیم است.
    اساس و نحوه کار دستگاه‌های آون بدین صورت است که با ایجاد خلا و یا جریان همرفتی باعث ایجاد فضایی گرم می‌شوند. آون‌ها را می‌توان به دو دسته کلی آون‌های ساده و آون‌های فن‌دار تقسیم کرد.
    در آون‌های ساده از هوای ساکن استفاده شده و این نوع آون‌ها بدون فن می‌باشند. حرارت و گرما در آون‌های ساده از طریق المنت‌هایی در کف و یا طرفین ایجاد می‌شود.
    آون‌های فن‌دار، با گردش حرارت خشک با هوای متحرک ایجاد شده و انتقال هوا در این آون ها سبب انتقال انرژی حرارتی به وسایل با سرعت بیشتر و زمان استریلیزاسیون می‌شود.
    نوع دیگری از آون‌ها وجود داشته که به آن آون خلا نیز می‌گویند. این نوع آون‌ها تحت شرایط وکیوم، پروسه حرارت دهی و خشک‌سازی را بسیار راحت‌تر ساخته و محیط کم فشار و اکسیداسیون را در حین پروسه خشک کردن به حداقل می‌رساند.


     

     

    انواع آون های آزمایشگاهی

     

     

    آون‌ها دارای انواع مختلفی بوده و باید با توجه به محل مورد استفاده آن‌ها را انتخاب کرد. برخی کاربردهای صنعتی داشته و در برخی نوع سیستم گرمادهی و نحوه انتقال حرارت متفاوت است. به طور کلی می‌توان آون‌ها را به شکل زیر دسته بندی کرد:

     

    •     آون‌های همرفت جاذبه و یا Gravity Convection.
    •     آون‌های سنگین و یا Heavy Duty Ovens.
    •     آون‌های همرفت مکانیکی و یا Mechanical Convection.
    •     آون‌های استاندارد دیجیتال و یا Standard Digital Ovens.
    •     آون‌های ایجاد همرفت و یا Forced Convection Ovens.
       

     

     

    اجزای تشکیل دهنده آون ها

     

     

    آون‌ها از 5 قطعه اصلی، محفظه داخلی، سیستم‌های حفاظتی، عایق‌های حرارتی، المنت‌های گرم کننده و سیستم نمایش دمای داخل تشکیل شده‌اند.
    محفظه داخلی فور خشک کننده، جایی است که وسایل و تجهیزات جهت خشک و استریل شدن درون آن قرار می‌گیرند. در این محفظه‌ها سنسور دما  و ترموکوپل قرار داده شده و جنس آن‌ها معمولا از استیل ضد زنگ با مقاومت بالا در برابر حرارت است.
    سیستم‌های حفاظتی آون‌ها بستگی به نوع دستگاه داشته و با توجه به نوع دستگاه، سیستم‌های حفاظت الکتریکی و حرارتی به جهت حفاظت از کارکنان و کاربران دستگاه تعبیه می‌شود. در دستگاه‌های آون، فیوزهای الکتریکی به جهت قطع جریان برق در موارد اضطراری و همچنین در زمانی که دمای دستگاه بیش از حد بالا برود تعبیه شده است.
    به جهت جلوگیری از اتلاف انرژی حرارتی و سرد شدن سریع محفظه داخلی، عایق‌های حرارتی تعبیه شده بر روی دستگاه‌های فور قرار می‌گیرند. این عایق‌ها از گرم شدن بیش از حد محفظه خارجی و مدارهای الکتریکی نیز جلوگیری می‌کند. جنس عایق‌های استفاده شده از پشم شیشه می‌باشد.
    المنت‌های گرم کننده در این دستگاه به جهت تامین حرارت مورد نیاز آون قرار داده شده و با توجه به نیاز دستگاه و مدل دستگاه از یک یا دو المنت استفاده می‌شود. جنس المنت‌ها از فلز بوده و روی آن را یک پوشش سرامیکی پوشانده است تا از انتقال جریان الکتریکی به محفظه فور جلوگیری شود.
    دمای داخل محفظه با استفاده از یک سیستم نمایش داده می‌شود. سیستم کنترل دما با توجه به مدل دستگاه می‌تواند از نوع ترموکوپل‌های فلزی، جیوه‌ای و یا سیستم‌های میکروپروسسوری که شامل سیستم‌های دقیق می‌باشد، استفاده شود.

     


     

    در آخر

     

     

    دستگاه‌های آفر و یا فور وسیله‌ای به جهت خشک و استریل کردن وسایل شیشه‌ای، فلزی و غیره بوده و می‌توان از فور برای خشک کردن لام‌های پاتولوژی حاوی پارافین استفاده کرد.
    دستگاه آون شرکت مبناژن پارس دارای برد PID بوده و در صورت نیاز به رولر یا میکسر در کف آون می‌توانید درخواست خود را به کارشناسان و متخصصان شرکت مبناژن پارس بیان کرده و متخصصین شرکت این امکان را برای شما طراحی و آماده نمایند.

    اشتراک گذاری

    24 ساعته

    پرداخت ایمن

    7 روز ضمانت برگشت

    تحویل اکسپرس