منو

    مقالات

    سانتریفیوژ آزمایشگاهی

    سانتریفیوژ آزمایشگاهی

    احتمالا تا کنون اسم سانتریفیوژ به گوش شما رسیده است، اما آیا اساس کار سانتریفیوژ را می‌دانید؟ جالب است بدانید سانتریفیوژها تنها مصارف صنعتی نداشته و حتی در آزمایشگاه‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. با ما تا آخر این مقاله همراه باشید تا با سانتریفیوژهای آزمایشگاهی و محل استفاده آن‌ها آشنا شوید.

     

    سانتریفیوژ چیست؟

     

    سانتریفیوژ کلمه‌ای با ریشه فرانسوی می‌باشد و معنی آن در زبان فارسی گریزانه می‌باشد. از دستگاه سانتریفیوژ برای ایجاد یک نیروی گریز از مرکز ایجاد کرده که موجب جدا سازی مواد از یکدیگر می‌شود. سرعت بالای چرخش حول یک محور در سانتریفیوژها موجب جداسازی ذرات جامد از یک مایع و یا حتی تقسیم مخلوط مایعات به اجزای مختلف می‌شود.
    استفاده از سانتریفیوژ در آزمایشگاه‌ها به منظور مصارف پزشکی مرسوم است. به عنوان مثال برای جداسازی اجزای ترکیبات خون استفاده از سانتریفیوژ راه گشا می‌باشد.

     


    اساس و نحوه کار سانتریفیوژها

     

    همانطور که در قبل گفته شد استفاده از سانتریفیوژ جهت جداسازی مواد و ترکیبات از یکدیگر می‌باشد. در آزمایشگاه‌ها نمونه‌های گرفته شده که عمدتا به صورت مایع می‌باشند، آن‌ها را درون محفظه‌ای قرار داده و درون سانتریفیوژ می‌گذارند، موتور تعبیه شده در دستگاه سانتریفیوژ شروع به گرداندن و ایجاد دوران می‌کند.
    سرعت چرخش سانتریفیوژ را برحسب RPM اندازه‌گیری می‌کنند. محفظه‌هایی که به سانتریفیوژ متصل بوده را روتور می‌نامند و چرخش روتورها با سرعت بالا باعث ایجاد یک نیروی گریز از مرکز می‌شود که در اثر تولید نیروی گریز از مرکز، ذرات سنگین‌تر مواد به سمت انتهای محفظه حرکت کرده و به ترتیب لایه‌های مجزایی بر روی آن تشکیل خواهد شد.
    در سانتریفیوژها دو عامل اصلی حائز اهمیت می‌باشد که عبارت است از: RPM یا دور بر دقیقه و نیروی موثر دیگر، RCF یا نیروی گرانشی می‌باشد. البته استاندارد سانتریفیوژهای مورد استفاده در آزمایشگاه‌ها 4000 دور بر دقیقه تا نهایتا 200000 دور در دقیقه می‌باشد.

     


    کاربردهای سانتریفیوژ در آزمایشگاه

     

    همانطور که اشاره شد دستگاه‌های سانتریفیوژ مصارف پزشکی، صنعتی، کشاورزی و حتی محیط زیستی دارد. با توجه به محل مورد استفاده سانتریفیوژها کاربردهای مختلفی می‌تواند داشته باشد که نوع دستگاه‌های متفاوتی را با توجه به شرایط و محل مورد استفاده طلب می‌کند. دستگاه‌هایی نظیر سیتو سانتریفیوژ، اولترا سانتریفیوژ، میکرو سانتریفیوژ و یا حتی سانتریفیوژ یخچال دار.
    استفاده از دستگاه سانتریفیوژ در آزمایشگاه‌ها معمولا به جهت جدا سازی ترکیبات مایعاتی نظیر خون می‌باشد. با استفاده از سانتریفیوژ می‌توان ترکیبات و اجزای خون افراد مورد آزمایش را مورد بررسی قرار داد.

     


    در آخر

     

    در هنگام چرخش و حرکات دورانی، روتورها در داخل سانتریفیوژها به صورت افقی قرار می‌گیرند، زیرا موجب تولید بیشترین نیروی گریز از مرکز می‌شود. دستگاه سانتریفیوژ فالکون محصول شرکت مبناژن پارس گزینه مناسبی برای استفاده و انجام کارهای سیتوزنتیک می‌باشد. همچنین این دستگاه‌ها قابل برنامه‌ریزی و باگت‌های فالکون 50 به راحتی و بدون تعویض روتور قابل استفاده می‌باشد.
    استفاده از سانتریفیوژهای فالکون به دلیل پذیرا بودن روتورهای مختلف بسیار از لحاظ اقتصادی به صرفه بوده و می‌توانید در عین به صرفه بودن از امکانات و کارایی خوب دستگاه استفاده نمایید.

    اشتراک گذاری

    24 ساعته

    پرداخت ایمن

    7 روز ضمانت برگشت

    تحویل اکسپرس