منو

    مقالات

    دستگاه شیکر آزمایشگاهی و انواع آن

    دستگاه شیکر آزمایشگاهی و انواع آن

    یکی از ابزار و دستگاه‌هایی که در آزمایشگاه‌ها به جهت مخلوط‌کردن و یا هم زدن مواد درون فلاسک، ظرف نمونه و درون لوله‌ها به کار می‌رود دستگاه شیکر آزمایشگاهی می‌باشد. استفاده از این دستگاه‌ها معمولا در آزمایشگاه‌هایی که در زمینه‌های تحقیقاتی شیمی و زیست‌شناسی فعالیت دارند مرسوم است.

    در این مقاله قصد داریم تا به بررسی دستگاه شیکر پرداخته، انواع آن را معرفی کرده و درباره آن‌ها توضیحاتی را ارائه دهیم. تا آخر این مقاله همراه ما باشید.


    شیکر آزمایشگاهی چیست؟
    شیکر دستگاهی است که از آن به جهت مخلوط کردن و هم زدن مواد درون لوله‌ها، ظرف نمونه و فلاسک استفاده می‌شود. همانطور که اشاره شد این دستگاه بیشتر در آزمایشگاه‌هایی با زمینه تحقیقاتی شیمی و زیست شناسی مرسوم است.
    محل قرار دادن نمونه‌ها و فلاسک‌ها بر روی دستگاه شیکر در بخشی است که دارای نوسان می‌باشد و این بخش دارای اندازه‌های مختلف بوده تا بتوان لوله‌ها و فلاسک‌هایی با ظرفیت‌های متعدد و تعداد مختلف را روی آن قرار داد.
    در دستگاه‌های شیکر معمولا دو پارامتر تنظیم شونده، زمان و سرعت مخلوط کردن حائز اهمیت بوده و می‌توان با توجه به نیاز این دو پارامتر را تنظیم کرد.


    انواع شیکرهای آزمایشگاهی
    امروزه با پیشرفت تکنولوژی و تولید دستگاه‌های متفاوت، تحولی در سیستم‌های آزمایشگاهی شکل گرفته است. جالب است بدانید دستگاه استیرر یکی از دستگاه‌هایی است که اخیرا در آزمایشگاه‌ها به جای دستگاه شیکر استفاده می‌شود، اما دستگاه شیکر به قدری محبوب و کارآمد می‌باشد که همچنان در آزمایشگاه‌ها جهت هم زدن و مخلوط کردن در حجم‌های زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.


    شیکرهای آزمایشگاهی را می‌توان به شکل زیر دسته‌بندی کرد:
    -    شیکر اوربیتالی
    -    شیکر صفحه‌ای
    -    شیکر انکوباتور
    -    شیکر لوله و یا شیکر ورتکس
    -    شیکر خورشیدی یا روتوشیکر


    در ادامه به معرفی هرکدام از شیکرها پرداخته و آن‌‎ها را معرفی می‌نماییم.


    شیکر اوربیتالی
    این شیکر دارای یک صفحه با حرکت چرخشی و دورانی در سرعت‌های پایین بوده که از جمله مزایای آن می‌توان به سرعت چرخش شیکر، قطر دوران و اندازه صفحه و اندازه فلاسک‌هایی که بر روی این شیکر قرار می‌گیرد، اشاره نمود. دیگر مزیت این شیکر عدم ایجاد ارتعاش و تولید گرمای کم بوده و معمولا از آن به جهت کشت میکروب و مخلوط کردن استفاده می‌نمایند.
    این دستگاه، دستگاهی ایده‌آل برای کشت میکروبی محسوب می‌شود و می‌توان با قراردادن شیکر اروبیتالی در کنار یک انکوباتور آن را ارتقا داد.


    شیکر صفحه ای
    شیکر صفحه‌ای همانند یک صفحه روی میز قرار داده می‌شود و به صورت افقی حرکت می‌نماید. نمونه‌های مورد نظر، مایعات مخلوط شونده و فلاسک‌ها بر روی صفحه قرار گرفته و با تنظیم سرعت حرکت و مدت زمان صفحه شروع به حرکت می‌کند. در این شیکر اندازه صفحه و حداکثر میزان جابجایی از عوامل مهمی می‌باشد که باید به آن دقت نمود.

    شیکر انکوباتور

    با ترکیب شدن انکوباتور و شیکر، یک شیکر حرارتی و یا به عبارتی شیکر انکوباتور تولید می‌شود. این شیکر در واقع توانایی نگاه داشتن مخلوط در شرایط مطلوب دمایی را در کنار تکان دادن و مخلوط کردن دارد. شیکر انکوباتور به دلیل توانایی در تکان دادن و تامین اکسیژن و مواد مغذی به طور همزمان، گزینه‌ای مناسب برای رشد سلول بوده و تمامی شرایط مطلوب اطراف محیط کشت را دارا است.

    شیکر ورتکس

    شیکر لوله یکی از تجهیزات کوچک به جهت مخلوط کردن مایع درون ویال است. ویال را بر روی صفحه متحرک شیکر قرار داده و با روشن شدن دستگاه ویال همراه دستگاه چرخیده و سرعت آن را می‌توانید با دکمه تنظیم سرعت و به میزان دلخواه تغییر دهید.

    روتوشیکر

    روتوشیکر یکی از پرکاربردترین شیکرها می‌باشد که با استفاده از آن می‌توانید مواد را بر روی یک صفحه متحرک با زاویه‌های مختلف نسبت به افق چرخانده و مخلوط نمایید. مهم‌ترین مزیت و فاکتور اصلی اهمیت این شیکر، سرعت چرخش و زاویه چرخش آن می‌باشد.


    در آخر

    خرید تجهیزات آزمایشگاهی با توجه به استانداردهای روز یکی از حساس‌ترین موضوعاتی است که مسئول آزمایشگاه نسبت به آن باید حساسیت به خرج داده و دستگاه‌هایی با استاندارد و مورد نیاز خریداری نماید. شما می‌توانید با شرکت مبناژن پارس تماس گرفته تا از مشاوره متخصصین و تجربه مشاوران ما برای خرید شیکرهای آزمایشگاهی استفاده نمایید.

    اشتراک گذاری

    24 ساعته

    پرداخت ایمن

    7 روز ضمانت برگشت

    تحویل اکسپرس