منو

    مقالات

    دستگاه کلنی کانتر چیست؟

    دستگاه کلنی کانتر چیست؟

    دستگاه کلنی کانتر که همانند نام انگلیسی آن یعنی Colony Counter نوشته می‌شود، دستگاهی است که در آزمایشگاه‌های میکروب شناسی، شرکت‌ها و آزمایشگاه‎‌های تولید واکسن، باکتریولوژی و آزمایشات تحقیقاتی استفاده و کاربرد دارد.
    کلنی کانتر و یا همان کلنی شمار یک دستگاه الکتریکی می‌باشد که جهت شمارش باکتری‌ها و یا میکروارگانیسم‌های موجود در محیط کشت استفاده می‌شود.

    کلنی چیست؟

    در میکروبیولوژی، واحدی که برای تخمین تعداد سلول‌های باکتریایی یا قارچی زنده در یک نمونه به کار می‌رود را کلنی می‌نامند. در علم میکروبیولوژی منظور از کلمه زنده، توانایی تولید مثل از طریق تقسیم دوتایی در شرایط کنترل شده می‌باشد.
    دستگاه کلنی شمار همراه خود یک صفحه مدور روشن شونده با قطر 10 سانتی‌متر داشته که می‌توان تقسیمات مورد نظر را تنظیم کرد. این دستگاه به صورت دیجیتال همراه با بوق مخصوص و با یک قلم حساس می‌باشد.

    اجزای تشکیل دهنده دستگاه کلنی شمار

    یک دستگاه کلنی کانتر یا کلنی شمار از 5 جز اصلی تشکیل شده است. 5 عضو دستگاه کلنی شمار عبارت است از:


    -    پراب
    -    ذره بین
    -    شمارنده دیجیتال
    -    پایه یا میله
    -    بدنه دستگاه

    تفاوت دستگاه کلنی کانتر با میکروسکوپ

    در علم میکروبیولوژی یک سلول زنده باید بتواند رشد کند تا از طریق تولید مثل، کلنی تشکیل دهد. برای شمارش واحدهای کلنی در ابتدا نیاز است تا میکروب‌ها در محیط کشت رشد کند.
    با استفاده از دستگاه کلنی کانتر برخلاف دستگاه میکروسکوپ شما می‌توانید فقط سلول‌های زنده را شمارش کنید، اما در میکروسکوپ سلول‌های مرده و زنده در کنار هم شمرده می‌شوند.
    به جهت اینکه بتوان کلنی‌های سطح محیط کشت را دید، باید تا حد اندازه رشد کند. هدف استفاده از این دستگاه این است تا بتوان کلنی‌های پلیت را شمارش کرد و تخمین تعداد سلول بر اساس توانایی آن‌ها برای رشد و ایجاد کلنی را تحت شرایط دمایی، زمانی و تغدیه‌ای خاص مورد بررسی قرار داد.

    در آخر

    کلنی‌ها را می‌توان به دو روش شمارش کرد. روش اول دستی بوده، پلیت را به صورت وارونه بر روی یک صفحه سیاه و سفید قرار می‌دهند و بین پلیت و صفحه یک شیشه شطرنجی قرار می‌دهند تا با علامت‌گذاری خانه‌ها تعداد آن‌ها را به دست بیاورند.روش دوم روشی است که در آن می‌توانید از دستگاه کلنی کانتر (کلنی شمار) استفاده کرده و به طور اتوماتیک کلنی‌ها را نشان می‌دهد.
    دستگاه کلنی کانتر شرکت مبناژن پارس دارای برد PID می‌باشد. همچنین این دستگاه را می‌توان در مراکزی که نیاز به عکسبرداری از محیط کشت خود داشته با اتصال دوربین بر روی کلنی کانتر به راحتی تصویر را انتقال دهید.

    اشتراک گذاری

    24 ساعته

    پرداخت ایمن

    7 روز ضمانت برگشت

    تحویل اکسپرس