منو

    مقالات

    چکاپ سلامت سالمندان

    چکاپ سلامت سالمندان


    چکاپ کامل سالمندان یک ارزیابی دقیق از سلامت کلی یک سالمند است که توسط متخصص طب سالمندی انجام می شود و شامل جنبه های فیزیکی، شناختی، ذهنی، اجتماعی و عملکردی می‌شود. هدف آن شناسایی هر گونه شرایط سلامتی موجود، ارزیابی تأثیر آن بر زندگی روزمره افراد و ایجاد یک برنامه مراقبت شخصی برای بهینه سازی سلامت و رفاه آنها است.
    چکاپ جامع بخش مهمی از حفظ سلامتی در طول زندگی است، اما به ویژه برای افراد مسن اهمیت دارد. با انجام معاینات منظم، می توان به شناسایی و رفع مشکلات سلامتی بالقوه در مراحل اولیه کمک کرد. این می تواند به بهبود کیفیت زندگی فرد سالمند و کاهش خطر ابتلا به مشکلات جدی سلامت کمک کند.اما مهم‌ترین مسأله این است که چکاپ باید در آزمایشگاهی مطمئن و معتبر انجام شود. شرکت مبناژن با داشتن بیش از سه دهه تجربه در زمینه تاسیس و تجهیز آزمایشگاه قادر به مشاوره و راهنمایی درخصوص انتخاب بهترین آزمایشگاه‌ها در سراسر کشور می‌باشد. 


    آزمایش های چکاپ کامل سالمندان

    یک معاینه فیزیکی کامل شامل بررسی علائم حیاتی مانند ضربان قلب، فشار خون و درجه حرارت است. پزشک همچنین پوست، چشم ها، گوش ها، بینی، گلو، دهان، قلب، ریه ها، شکم، سیستم عصبی و سیستم اسکلتی عضلانی فرد را معاینه می کند.


    آزمایش خون سالمندان


    در آزمایش خون سالمندان، سطح گلبول های قرمز، پلاکت ها و گلبول های سفید خون اندازه گیری شده و بسیاری از بیماری ها مانند کم خونی، علت ضعف ، عفونت و ... مشخص می شود. سنجش قند خون نیز از طریق آزمایش خون میسر است، سالمندان به خصوص آنهایی که اضافه وزن هم دارند در معرض ابتلا به دیابت هستند، بنابراین با آزمایشات دوره ای سنجش قند خون که اغلب هر 6 ماه یک بار انجام می شود می توان میزان افزایش اندک قند خون یا مرحله پیش دیابت را تشخیص داد و با کم کردن وزن یا اقدام به موقع، مانع از ورود بیمار به مرحله دیابت شد. موادی که خوردن آنها می تواند به سرعت میزان قند خون را افزایش دهد و در نتیجه در آزمایش خلل ایجاد کند عبارت است از آبمیوه های صنعتی، چای با قند یا شکر، قهوه شیرین یا همراه با شیر و خامه، انواع نان یا غلات بدون سبوس و غیره

    البته کیفیت کار آزمایشگاه و مدل دستگاه‌هایی که بوسیله آن تست های بیوشیمیایی انجام می‌شود در نتیجه آزمایش بسیار موثر است.
    آزمایش چربی خون نیز شامل اندازه گیری گلیسیرید و تری گلیسیرید خون است. بالا رفتن این دو فاکتور باعث رسوب چربی در عروق می شود و احتمال سکته قلبی را بیشتر می‌کند. در صورت بالا بودن چربی خون با تجویز دارو و کاهش وزن، می توان میزان آن را کاهش داد. 
    با آزمایش های دوران سالمندی همچنین می توان از تغییر سطح آنزیم های کبدی، بیلی روبین و بیلی وردین خون، کراتین و اوره، هورمون ها، الکترولیت ها و سطح پتاسیم، کلسیم ، فسفر ، منیزیم، بیکربنات، کلر و... نیز اطلاع یافت.


    آزمایش ادرار

    آزمایش ادرار می تواند به تشخیص عفونت های دستگاه ادراری، سنگ کلیه یا سایر مشکلات کمک کند.


    الکتروکاردیوگرام (ECG)

    نوار قلب آزمایشی که فعالیت الکتریکی قلب را اندازه گیری می‌کند، می تواند به شناسایی مشکلاتی مانند آریتمی، بلوک قلبی یا آسیب عضله قلب کمک کند.


    اشعه ایکس قفسه سینه

    رادیوگرافی قفسه سینه می تواند به تشخیص مشکلاتی مانند ذات الریه، سرطان ریه یا نارسایی قلبی کمک کند.


    ارزیابی سلامت روان

    ارزیابی سلامت روانی برای افراد مسن مهم است، زیرا آنها در معرض خطر ابتلا به شرایطی مانند افسردگی، اضطراب و زوال عقل هستند.
    بسته به نیازهای فردی و عوامل خطر، ممکن است آزمایش‌های بیشتری درخواست داده شود.


    مزایای چکاپ برای افراد سالمند


    تشخیص زودهنگام مشکلات سلامتی: همانطور که قبلا ذکر شد، تشخیص زودهنگام مشکلات سلامتی برای افراد مسن بسیار مهم است، زیرا می تواند منجر به درمان موفق تر و نتایج بهتر شود.
    پیشگیری از مشکلات سلامتی: چکاپ کامل سالمندان همچنین می تواند به شناسایی عوامل خطر برای برخی از مشکلات سلامتی مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت کمک کند. سپس می توان از این اطلاعات برای توسعه استراتژی هایی برای جلوگیری از ایجاد این مشکلات استفاده کرد.

    بهبود کیفیت زندگی: یک معاینه جامع می تواند به شناسایی و رفع مشکلات سلامتی که ممکن است بر کیفیت زندگی سالمند تأثیر بگذارد کمک کند. این می تواند شامل مشکلاتی مانند درد، خستگی یا مشکلات خواب باشد.
    اطمینان خاطر: یک معاینه جامع می تواند با آگاهی از اینکه سلامت شما تحت نظارت است و هر گونه مشکل احتمالی در حال رسیدگی است، آرامش خاطر را فراهم کند.چکاپ جامع سالمندان معمولاً توسط متخصص طب سالمندی انجام می شود.فراوانی معاینات جامع برای افراد مسن بسته به نیازهای فردی و عوامل خطر آنها متفاوت است. با این حال، اکثر متخصصان توصیه می کنند که افراد مسن حداقل یک بار در سال معاینه شوند. هر گونه بیماری مزمن، ممکن است نیاز بیشتر به مراجعه به پزشک داشته باشد. 


    علاوه بر این سالمندی به عنون دوره ای از زندگی تلقی می‌گردد که با تغییراتی در متابولیسم و سوخت و ساز بدن همراه می‌باشد. این تغییرات سالمندان را مستعد بروز سوء تغذیه می نماید، چنانچه طی بررسی ها %13-3 از سالمندان جامعه مبتلا به سوء تغذیه می‌باشند و این میزان در سالمندان ساکن آسایشگاه بین %60-30 می باشد. در مطالعه‌ای تاثیر آموزش به کارکنان پزشکی- بهداشتی و مراقبان سالمندان بر وضعیت تغذیه ای سالمندان مقیم آسایشگاهی در مدت چهار ماه مورد ارزیابی قرار گرفت.
    192 نفر سالمند از سالمندان علاقمند به ورود به مطالعه (50 مرد و 142 زن) ساکن در آسایشگاه که 65 سال و بیشتر سن داشتند و به بیماری‌های کبدی و کلیوی پیشرفته مبتلا نبودند و سابقه عمل جراحی در یک ماه قبل از شروع مطالعه را نداشتند، به طور تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. در این افراد آزمایشات هموگلوبین، هماتوکریت، لیپوپروتیین کم تراکم سرم، لیپوپروتیین پرتراکم سرم، قند خون ناشتا و C.R.P قبل و پس از مداخله اندازه گیری گردید. همچنین ابزارهای بررسی وضعیت تغذیه، بررسی وضعیت مختصر شناختی، بررسی وضعیت ADL و بررسی خطر زخم بستر توسط کارشناسان تغذیه ارزیابی گردید.
     سپس تمام کارکنان و مراقبان پزشکی- بهداشتی آسایشگاه به مدت سه روز در یک کارگاه آموزشی تحت آموزش قرار گرفتند و پس از گذشت چهار ماه مجددا تمام آزمایشات پاراکلینیکی و تست های بالینی فوق انجام گردید. بعد از ورود اطلاعات، تجزیه و تحلیل آماری با نرم افزار آماری SPSS انجام گرفت. بطور کلی بر اساس یافته های حاصل از این تحقیق و بر اساس ابزار بررسی تغذیه % 35/9 از سالمندان قبل از آموزش دچار سوء تغذیه بسیار شدیده بوده اند که این میزان پس از آموزش به % 18/3 کاهش یافته است. می توان نتیجه گرفت که آزمایش در بهبود شاخص های تغذیه ای از جمله آلبومین، هموگلوبین و هماتوکریت موثر بوده و در کاهش تعداد افراد با سوء تغذیه شدید و متوسط نیز موثر بوده است. پیشنهاد می‌گردد، برنامه های آموزشی تغذیه بصورت مستمر و همراه با مداخله در رژیم غذایی افراد، ارائه گردد.
     

    اشتراک گذاری

    24 ساعته

    پرداخت ایمن

    7 روز ضمانت برگشت

    تحویل اکسپرس