منو

    مقالات

    از بیماری زگیل تناسلی یا اچ پی وی (HPV) بیشتر بدانیم

    از بیماری زگیل تناسلی یا اچ پی وی (HPV) بیشتر بدانیم

    زگیل تناسلی با عاملیت ویروس پاپیلومای انسانی یا  Human Papillomavirus(HPV) یکی از عفونت های بسیار رایج انسانی بوده که به طور معمول بی خطر بوده و به صورت خود به خود بهبود می یابد هرچند احتمال دارد برخی گونه های آن سبب بروز سرطان و یا دست کم زگیل تناسلی گردند . حداقل 100 گونه مختلف از ویروس اچ پی وی وجود داشته که تقریباً 40 مورد از آن ها عامل ایجاد عفونت و زگیل ناحیه تناسلی هستند . این ویروس نواحی مختلفی از بدن را در زنان و مردان درگیر کرده که شامل واژن ، دهانه رحم ، مقعد ، آلت تناسلی ، کیسه بیضه ، گلو و دهان می باشد .

     

    راه های انتقال عفونت زگیل تناسلی

    راه اصلی ابتلا به عفونت اچ پی وی تماس جنسی می باشد . راه های دیگر غیر از تماس جنسی هم وجود دارد که از بین آن ها می توان به رفتن به استخر آلوده اشاره نمود ، هرچند این مورد به طور کامل اثبات نشده است .


    علائم عفونت HPV

    عفونت اچ پی وی به جز بروز زگیل در نواحی تناسلی و دهانی و همچنین در حالت حاد خود یعنی بروز سرطان ، هیچ علامتی نداشته و در نتیجه آزمایش های دوره ای بسیار اهمیت دارند .

    ارتباط عفونت زگیل تناسلی با سرطان


    در صورتی که فرد به اچ پی وی پرخطر مبتلا شده باشد ، این امکان وجود دارد که سلول های سالم فرد به سلول های ناسالم و غیرعادی تبدیل شوند . در صورت عدم چک آپ دوره ای و شناسایی این سلول ها ، به مرور این سلول ها می توانند سبب ایجاد سرطان شوند . در اکثر موارد ابتلا به سرطان که در آن بافت های حاوی ویروس اچ پی وی جداسازی شده مربوط به تایپ های 6 ، 11 ، 16 و 18 ویروس بوده است .

     

    سنین رایج ابتلا به عفونت HPV

    به طور معمول این بیماری در افراد زیر 30 سال دیده می شود ، که این افراد به دلیل داشتن شرکای جنسی متعدد احتمال ابتلا به این بیماری در آن ها بیشتر خواهد بود . هرچند در این سنین سیستم ایمنی فرد از زمان ابتلا آن به بیماری می تواند تا 90 درصد ویروس را پاکسازی نماید .

    نحوه تشخیص اچ پی وی در زنان و مردان

    در دختران زیر سی سال تشخیص با استفاده از تست پاپ اسمیر بوده و همانگونه که ذکر گردید در این سنین به دلیل ایمنی مناسب نیازی به تست مولکولی برای شناسایی رد پای اچ پی وی نمی باشد. در مردانی که به این عفونت مبتلا هستند همیشه می توانند این ویروس را به شریک جنسی خود انتقال دهند چون در مایع منی و ادرار آن ها وجود داشته و بنابراین جهت تشخیص ابتلا به ویروس می توان از ادرار و خون و همینطور ترشحات ناحیه تناسلی استفاده نمود . در صورت شناسایی ابتلا به عفونت اچ پی وی در زنان ، آزمایش کولپوسکوپی جهت بررسی وضعیت دهانه رحم تجویز می گردد . اگر فرد بیمار در تمامی موارد فوق بدون مشکل باشد حتما هر 6 ماه تا حداکثر یک سال آزمایش پاپ اسمیر باید انجام شده و پس از 2 سال به منظور ارزیابی بار ویروس اچ پی وی در فرد بایستی تست Real-Time PCR جهت بررسی توانایی سیستم ایمنی در حذف ویروس انجام شود .


    درمان عفونت اچ پی وی

    درمان قطعی و مشخصی برای عفونت اچ پی وی وجود ندارد اما در بعضی مواقع با توجه به وضعیت فرد روش های مختلفی جهت درمان زگیل های تناسلی به کار گرفته می شود :

    به کارگیری داروهای موضعی جهت برداشتن زگیل تناسلی

    استفاده از روش جراحی به عنوان آخرین راه که شامل :

    • لیزرتراپی جهت برداشتن زگیل تناسلی
    • کرایوتراپی که در آن با نیتروژن مایع بافت های زگیل سوزانده و برداشته می شوند
    • استفاده از اینترفرون که معمولاً به دلیل عوارض جانبی کمتر استفاده شده و بنابراین با توجه به وضعیت بیمار تجویز می گردد

    پیشگیری از عفونت و واکسن اچ پی وی

    یکی از روش های مؤثر پیشگیری از ابتلا به عفونت ویروس پاپیلومای انسانی تزریق واکسن می باشد . این روش به خصوص بهتر است در زمانی انجام شود که دختر و پسرها رابطه جنسی را هنوز شروع نکرده و معمولاً از ابتلا به تایپ های پرخطر 6 ، 11 ، 16 و 18 ویروس جلوگیری می کند ؛ به طور کلی راه های پیشگیری مهم دیگری نیز وجود دارد که از آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود :

    • داشتن رابطه جنسی با یک فرد (تک همسری)
    • انتخاب فردی که روابط جنسی محدودی در گذشته داشته است
    • استفاده از کاندوم
    • نداشتن رابطه جنسی با فردی که دارای زگیل در ناحیه تناسلی یا دهانی می باشد

    نکته : علی رغم همه این موارد به دلیل شیوع بالای اچ پی وی در جوامع امکان آلوده شدن فردی که شریک جنسی مادام العمر (تک همسر) دارد وجود دارد .

    معایب واکسن HPV

    این نکته را باید در نظر گرفت که واکسن اچ پی وی از ابتلا به همه ی انواع سرطان مرتبط با ویروس های مختلف اچ پی وی جلوگیری نکرده و فقط بر روی برخی از آن ها مؤثر است . به طور معمول واکسن اچ پی وی مانند اکثر واکسن ها عوارض جدی ای به دنبال نداشته هرچند در بعضی از افراد می تواند عوارضی خفیف تا متوسط را ایجاد کند که موارد زیر را شامل می شود :

    • ورم یا درد محل تزریق
    • درد مفصل ها
    • استفراغ
    • احساس تهوع
    • غش کردن
    • احساس خستگی
    • سردرد
    • درد شکمی
    • اسهال
    • درد عضلات
    • تب ضعیف

    سخن آخر

    بیماری اچ پی وی یک بیماری شایع بوده که در اکثر موارد خطرزا نمی باشد . اما آزمایشات دوره ای چه برای افراد تک همسر و چه برای افرادی که رفتارهای پرخطر جنسی دارند ضروری است . شرکت مبنا ژن پارس با سابقه درخشان 30 ساله در امر تجهیز و خدمات مختلف آزمایشگاه مولکولی افتخار دارد تا مجموعه کاملی از کیت های استخراج و کیت ها و استریپ های تشخیص بیماری اچ پی وی (HPV) را با قیمت مناسب و رقابتی در اختیار آزمایشگاه های محترم خصوصی و دولتی قرار دهد .

    اشتراک گذاری

    24 ساعته

    پرداخت ایمن

    7 روز ضمانت برگشت

    تحویل اکسپرس