منو

    مقالات

    پاروویروس سگ سانان چیست؛ علائم آن در توله سگ ها و تشخیص آن

    پاروویروس سگ سانان چیست؛ علائم آن در توله سگ ها و تشخیص آن

    پاروویروس سگ سانان (Canine Parvovirus)

     


    عفونت پاروویروس یکی از کشنده ترین بیماری های ویروسی سگهاست که بویژه توله های جوان را بسیار درگیر می کند.  البته این ویروس تنها به سگ ها محدود نمی شود، بلکه می تواند در گرگ ها و سایر حیوانات وحشی مانند روباه و راکون نیز آلودگی ایجاد کند. CPV خویشاوندی نزدیکی با ویروس پنلوکوپنی گربه (FPV) دارد، احتمالاً CPV در اثر 2 یا 3 جهش ژنتیکی از FPV مشتق شده است.


    پاروویروس با آلوده سازی روده ها و مغز استخوان باعث اسهال ، استفراغ و کاهش توانایی بدن در مقابل عفونت می شود . عوارض این بیماری در توله ها بسیار شدیدتر از سگ های بالغ می باشد . نژادهای دوبرمن و روتوایلر در مقایسه با نژادهای دیگر به این بیماری حساس تر هستند بنابراین توصیه می شود که در این نژادها سه بار واکسیناسیون ویروسی انجام شود. اما در بقیه نژادها دو بار واکسیناسیون کافی می باشد . این ویروس باعث از بین رفتن سلول های جذب کننده در روده می شود و باعث عدم جذب مواد غذایی می شود. بنابر این، این عدم جذب باعث ضعیف شدن سگ و عفونت روده و اسهال خونی می شود. همچنین پاروویروس با ورود به مغز استخوان میتواند در عملکرد آن اختلال ایجاد کند. از آنجا که مغز استخوان محل ساخت گلبولهای قرمز و سفید خون می باشد، در نتیجه تخریب آن باعث از بین رفتن گلبول های سفید و تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود. در نتیجه کاهش این گلبولها سیستم دفاعی بدن سگ تضعیف و سگ را در معرض خطر ابتلا به دیگر عفونت ها قرار می دهد.

     

     


    انتقال پاروویروس و راه های جلوگیری و از بین بردن پاروویروس

     


    عفونت از طریق لیسیدن، بو کردن و یا خوردن فضولات یا هرچیزی که با فضولات آلوده در تماس باشد میتواند انتقال پیدا کند و پس از وارد شدن به دهان وارد بدن سگ می شود. آلودگی با حمله ویروس به لوزه‌ها یا غدد لنفاوی گلو شروع و معمولاً یک یا دو روز بعد به لنفوسیت ها حمله می کند و در آنجا تکثیر می شود. ویروس با تخریب بسیاری از این لنفوسیت‌ها آزاد میشوند که این امر باعث کاهش تعداد لنفوسیت‌های در حال گردش و ایجاد لنفوپنی میشود. ویروس های رها شده در جریان خون مجددا سلول هایی که سرعت تقسیم بالایی دارند را هدف قرار می دهد و بیشترین آسیب را به مغز استخوان و سلول هایی پوششی دیواره روده کوچک وارد می کنند. این ویروس در محیط بیرون بدن سگ بسیار مقاوم و سخت است و تا ۶ ماه می تواند زنده بماند.

     

     


    علایم پاروویروس

     


    دوره نهفتگی پاروویروس بین ۴ تا ۱۴ روز برخی از علایم پاروویروس شامل بی حالی، از دست دادن اشتها، درد شکم و نفخ، تب یا دمای پایین بدن (هیپوترمی)، استفراغ، اسهال شدید یا اسهال خونی که به تبع آن باعث کم آبی سریع بدن و آسیب به روده ها و ضعف سیستم ایمنی بدن می شود. پاروویروس در سگ های بسیار جوان، می تواند قلب را نیز آلوده کند و منجر به التهاب عضله قلب، عملکرد ضعیف و آریتمی شود.

     

     


    پیشگیری از پاروویروس

     


    بهترین روش پیشگری از پاروویروس واکسیناسیون منظم می باشد . توله سگهایی که مادرشان واکسینه شده باشد دارای ایمنی بالاتری می باشند و بر اساس میزان دریافتی آنتی بادی مقاومت دارند. توله ها را می توان بعد از درمان انگلی از ۶ هفتگی به بعد واکسینه کرد و یک ماه بعد واکسن را تکرار کرد.

     

     


    راه های تشخیص

     


    پاروویروس راه های تشخیص مختلفی دارد. متداول ترین آن استفاده از روش الایزا می باشد. به این صورت که به وسیلۀ یک سواپ مقداری از مدفوع حیوان را برداشته و در محلول رقیق میکنند سپس محلول حاصل را به وسیلۀ قطره چکان روی کیت حاوی انتی بادی ضد پارووویروس چکانده و سپس معرف رنگی به آن اضافه می شود. نتیجه پس از چند دقیقه نتیجه مشخص می شود. اما این تست ممکن است نتایج مثبت یا منفی کاذب نشان دهد (تا 50 درصد).


    برای تشخیص دقیق تر این ویروس می توان از تست PCR استفاده کرد. آزمایش PCR مدفوع قطعات کوچکی از DNA ویروسی را که مخصوص CPV هستند در مدفوع سگ آلوده تشخیص می دهد. این تست بسیار دقیق، سریع و کارآمد است و بیش از 90 درصد موارد نتیجه آن قابل استناد و مورد اطمینان است.


    یک روش تکمیلی و ساده که مکمل روش الایزا می باشد شمارش تعداد گلبول های سفید خون است. نتیجه مثبت الایزا به همراه تعداد گلبول های سفید پایین ممکن است یک تشخیص نسبتاً مطمئن برای CPV باشد.

     

     

     

    در آخر

     

     

    بیماری های مختلفی از انواع ویروس، باکتری و انگل می توانند حیوانات خانگی و غیرخانگی را درگیر نمایند که تشخیص و درمان به موقع آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است و عدم اقدام به موقع و مؤثر می تواند جان حیوان را به خطر بیاندازد. شرکت مبنا ژن پارس با سابقه بیش از 30 سال و بهره گیری از مجرب ترین پرسنل در زمینه راه اندازی و تجهیز بخش های مختلف آزمایشگاهی و به ویژه بخش مولکولی و همچنین تأمین کیت ها و مواد مصرفی آن ها آماده همکاری با آزمایشگاه های دامپزشکی خصوصی و دولتی سراسر کشور جهت بهبود بخش های آزمایشگاهی خود و همچنین راه اندازی بخش مولکولی جهت تشخیص بسیار سریع انواع بیماری های حیوانی به منظور درمان سریع تر و مؤثرتر می باشد. جهت دریافت مشاوره کاملاً رایگان و هماهنگی های آتی می توانید با کارشناسان مجرب ما تماس بگیرید و همواره بهترین انتخاب را داشته باشید.

     

     

     

    اشتراک گذاری

    24 ساعته

    پرداخت ایمن

    7 روز ضمانت برگشت

    تحویل اکسپرس