منو

    مقالات

    عفونت سیتومگالوویروس (CMV) چیست؟ علائم و درمان آن

    عفونت سیتومگالوویروس (CMV) چیست؟ علائم و درمان آن

    عامل عفونت سیتومگالوویروس (CMV) ویروسی است که در مایعات بدن مانند خون ، بزاق ، شیر ، مایع منی و ادرار وجود داشته و از طریق آن به افراد دیگر منتقل می گردد . این ویروس در صورت ورود به بدن فرد ، تا آخر عمر با او باقی خواهد ماند . عفونت سیتومگالوویروس غالباً بدون علامت بوده و برای سلامتی مشکل خاصی ایجاد نمی کند . در خانم های باردار با عفونت فعال CMV امکان انتقال بیماری سیتومگالوویروس به فرزند وجود دارد . به علاوه ، در افراد با سیستم ایمنی تضعیف شده و به خصوص اشخاصی که عضو پیوندی دریافت کرده اند ، ابتلا به عفونت سیتومگالوویروس می‌تواند سبب مرگ گردد .

     

     

     

    گروه های پرخطر 

     

     

    -  نوزادان مبتلا شده در پیش از تولد (سیتومگالوویروس جنینی).

    -  نوزادانی مبتلا شده در هنگام یا پس از تولد (مانند زمان شیردهی)

    - افراد با سیستم ایمنی تضعیف شده مانند  دریافت کنندگان عضو پیوندی یا مبتلایان به بیماری ایدز

     

     


    عوامل عفونت سیتومگالوویروس

     


    این بیماری می تواند توسط ویروس های عامل بیماری هایی مانند مونونوکلئوزیس ، تبخال و آبله ایجاد شود . این بیماری تا زمانی که فرد از لحاظ سیستم ایمنی در سلامت کامل است هیچ فعالیتی نداشته و به صورت نهفته باقی خواهد ماند. 

     

     

     

    راه های انتقال ویروس CMV

     

     

    - انتقال از مادر به فرزند در حین بارداری و زایمان
    - شیردهی به فرزند توسط مادر آلوده
    - تماس جنسی با فرد آلوده
    - لمس یا تماس دست های آلوده به ترشحات فرد مبتلا به دهان ، چشم ها و داخل بینی

     

     


    راه هایی که منجر به انتقال بیماری نمی شوند

     


    ارتباطات روزمره به غیر از مواردی که تحت عنوان راه های انتقال سیتومگالوویروس ذکر شد منجر به انتقال بیماری نمی گردند .

     

     


    علائم بیماری سیتومگالوویروس

     


    این بیماری معمولاً در افراد بزرگسال سالم علامت خاص و مشکل زایی نداشته و به ندرت مشکلاتی مانند تب ، بدن درد ، گلودرد و درد عضلانی ایجاد می نماید ؛ هرچند در افرادی که به هر دلیل سیستم ایمنی ضعیف دارند می تواند بافت های مختلفی را درگیر نماید :


    - کبد
    - مری
    - مغز
    - شکم
    - روده ها
    - چشم ها
    - سیستم تنفسی

     

     


    تشخیص CMV

     


    در صورت مشکوک بودن به علائم عفونت سیتومگالوویروس تست آنتی بادی IgM در نوزادان می تواند مفید واقع گردد ؛ هرچند جهت تشخیص مستقیم خود ویروس تست PCR پیشنهاد می شود . به صورت کلی و در اولین مرحله آزمایش در افراد بزرگسال تست هر دو آنتی بادی IgM و IgG تجویز می گردد .

     

     

     

    درمان عفونت سیتومگالوویروس

     


    عموماً در افراد بزرگسال با سیستم ایمنی سالم نیازی به درمان وجود ندارد ؛ هرچند نوزادان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند با داروهای ضدویروسی میتوان عفونت را کنترل نمود ، با اینحال تلاش جهت ساخت داروهای مؤثر و واکسن های مناسب جهت درمان و پیشگیری از این بیماری ادامه دارد .

     

     


    سخن آخر

     


    عفونت سیتومگالوویروس نوعی بیماری است که در صورتی که فرد سالم باشد یا سیستم ایمنی قابل قبولی داشته باشد جای هیچ نگرانی وجود نداشته و ویروس عامل آن به صورت نهفته باقی می ماند ؛ با اینحال گروه های پرخطر مانند نوزادان و افراد با سیستم ایمنی ضعیف ، مبتلایان به ایدز یا دریافت کنندگان عضو که داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند و به این عفونت مبتلا هستند باید شناسایی و تحت درمان قرار گیرند . روش شناسایی این بیماری به صورت تست آنتی بادی IgM و IgG و همچنین PCR می باشد . شرکت مبنا ژن پارس مفتخر است تا با ارائه به روزترین و بهترین تجهیزات آزمایشگاهی روز دنیا همانند گذشته پرافتخار خود بتواند در خدمت آزمایشگاه های محترم خصوصی و دولتی بوده و در این مسیر قدمی هرچند کوچک در راه ارتقاء سلامت مردم کشور عزیزمان ایران بردارد .
     

    اشتراک گذاری

    24 ساعته

    پرداخت ایمن

    7 روز ضمانت برگشت

    تحویل اکسپرس