منو

    مقالات

    ویروس هرپس سیمپلکس نوع یک (HSV-1) و هرپس نوع دو (HSV-2)

    ویروس هرپس سیمپلکس نوع یک (HSV-1) و هرپس نوع دو (HSV-2)

    هرپس سیمپلکس که معمولاً به عنوان "هرپس" یا HSV شناخته می شود، یک عفونت ویروسی است که توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می شود. این ویروس دو گونه دارد: هرپس نوع یک (HSV-1) و هرپس نوع دو (HSV-2).
    ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 (HSV-1): HSV-1 عامل اکثر موارد تبخال دهان است و اغلب در دوران کودکی به آن مبتلا می شود. HSV-1 همچنین می تواند در حین رابطه جنسی دهانی به اندام های تناسلی سرایت کند.
    ویروس هرپس سیمپلکس نوع 2 (HSV-2): HSV-2 شایع ترین علت تبخال تناسلی است. HSV-2 همچنین می تواند در حین رابطه جنسی دهانی به دهان سرایت کند و باعث عفونت دهان یا لب ها شود. HSV-2 معمولاً از طریق تماس جنسی، از جمله رابطه جنسی واژینال، دهانی یا مقعدی منتقل می شود.
    اگرچه گاهی اوقات می تواند باعث تبخال تناسلی شود، اما تبخال نوع یک (که هرپس لبیالیس نیز نامیده می شود) به طور کلی منجر به زخم در اطراف دهان می شود، در حالی که تبخال نوع دو به طور کلی منجر به زخم های تناسلی می شود. این زخم ها که به عنوان زخم های سرد یا تاول های تب نیز شناخته می شوند، می توانند دردناک باشند اما به طور کلی قابل کنترل هستند. هنوز هیچ درمانی شناخته شده برای ویروس هرپس سیمپلکس وجود ندارد.
    ویروس هرپس سیمپلکس به طور معمول دهان (نوع یک) , اندام تناسلی (نوع 2) را درگیر می کند. با این حال، اگرچه نادر است، اما ویروس می تواند سایر قسمت های بدن مانند، انگشتان،   نوک سینه ها و  بازوها را نیز درگیر کند.
    هنگامی که این اتفاق می افتد، ویروس به طور معمول از دهان یا اندام تناسلی پخش می شود.
    این ویروس حتی در زمانی که غیرفعال است، باز هم می تواند منتقل شود. ولی احتمال انتقال آن نسبت به زمانی که علائم فیزیکی وجود دارد کمتر است. 
    بوسیدن می تواند باعث انتقال ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 شود که می تواند باعث تبخال دهان و تناسلی شود. با این حال، بوسیدن دهان باعث ایجاد علائم در ناحیه تناسلی نمی شود.
    جهت آشنایی بیشتر با این ویروس و آگاهی علائم، تشخیص، پیش آگاهی، نحوه پیشگیری و درمان این ویروس با ما همراه باشید.


    علائم هرپس سیمپلکس:

     


    اغلب بسیاری از افرادی که به ویروس هرپس سیمپلکس مبتلا می شوند هیچ علامت یا نشانه ای از عفونت را نشان نمی دهند. اما اگر فردی شروع به نشان دادن علائم کند، این علائم معمولاً طی دو تا بیست روز پس از عفونت اولیه ایجاد می شود و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

     


    احساس خارش یا سوزش:

     

    این حالت معمولاً یک مرحله قبل از ایجاد زخم است و می تواند در اطراف دهان یا اندام تناسلی ایجاد شود.

     


    ظهور زخم ها:

     

    ظهور این زخم ها ممکن است به صورت منفرد یا خوشه ای ایجاد شود. زخم ها به صورت تاول های پر از مایع شروع می شوند و معمولاً قبل از بهبودی ترشح می شوند و پوسته پوسته می شوند. به طور معمول، بین هفت تا ده روز دوام دارند. تبخال دهان به طور معمول باعث ایجاد زخم روی صورت یا لب ها می شود، در حالی که آلت تناسلی، واژن، باسن یا مقعد شایع ترین محل برای زخم های تبخال تناسلی هستند.

     


    علائم آنفولانزا:

     

    خستگی، درد عضلانی، تب و تورم غدد در گردن یا ناحیه تناسلی ممکن است.

     


    مشکلات دفع ادرار:

     

    افراد مبتلا به تبخال تناسلی (به خصوص خانم ها) ممکن است هنگام ادرار کردن دچار درد یا احساس سوزش در آن ناحیه شوند.

     


    عفونت چشم:

     

    ویروس هرپس سیمپلکس ممکن است به چشم ها سرایت کند و در نتیجه ممکن است درد، ترشح و حساسیت به نور ایجاد کند. در صورت عدم درمان، عفونت می تواند منجر به زخم در لایه بیرونی چشم شود. این عفونت گاهی اوقات به عنوان کراتیت شناخته می شود و در کمتر از پنج درصد موارد رخ می دهد.


    پس از عفونت اولیه، هرپس سیمپلکس می تواند در حالت خفته (نهفته) وجود داشته باشد، که در آن هیچ علامتی ظاهر نمی شود اما ویروس هنوز در بدن وجود دارد. در این وضعیت علائم هرپس سیمپلکس پنهان شده می تواند به دلیل تعدادی از عوامل، از جمله تب، قاعدگی، استرس عاطفی مجددا ظاهر شود.

     


    انتقال ویروس هرپس سیمپلکس:

     


    هرپس سیمپلکس از طریق تماس پوست به پوست بین یک فرد آلوده به ویروس و فردی که آلوده نیست منتقل می شود. ناقل عفونت نیازی به داشتن علائم عفونت برای انتقال آن ندارد. عفونت بسیار مسری است.
    تبخال دهان معمولاً به ویژه در کودکان از طریق فعالیت هایی مانند بوسیدن یا استفاده مشترک از ظروف غذا خوردن یا مسواک ایجاد می شود. تبخال تناسلی معمولاً از طریق فعالیت جنسی منتقل می شود، از جمله
    رابطه جنسی محافظت نشده (واژینال یا مقعدی) همچنین این امکان برای مادران وجود دارد که ویروس هرپس سیمپلکس را در هنگام تولد به فرزند خود منتقل کنند.

     


    تشخیص ویروس هرپس سیمپلکس:

     


    هدف از آزمایش تبخال تناسلی و دهان، شناسایی شواهدی از عفونت HSV است. رایج ترین روش برای تشخیص هرپس سیمپلکس معاینه فیزیکی است. پزشک تاول‌ها و زخم‌ها را بررسی می‌کند، علائم دیگر را جویا می‌شود و به طور کلی می‌تواند بر اساس آن‌ها تشخیص دهد.
    برای تأیید وجود ویروس، یک آزمایش آزمایشگاهی که به عنوان آزمایش کشت ضایعات ویروسی هرپس شناخته می شود نیز می تواند انجام شود. برای انجام این کار، نمونه‌ مایع از زخم‌ها گرفته می‌شود و برای آزمایش به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. آزمایش‌هایی نیز برای تمایز بین ویروس هرپس سیمپلکس یک و دو در دسترس هستند، از جمله رنگ‌آمیزی ایمونوفلورسانس و تست ایمونوبلات (IgG).
    اگر علائم قابل مشاهده ای از ویروس وجود نداشته باشد، می توان آزمایش خون را برای تشخیص عفونت با ویروس هرپس سیمپلکس تجویز کرد. این به عنوان آزمایش آنتی بادی هرپس سیمپلکس سرم شناخته می شود. پس از گرفتن خون، نمونه به آزمایشگاه فرستاده می شود و مورد آزمایش قرار می گیرد، نه برای خود ویروس، بلکه برای وجود آنتی بادی هایی که بدن برای مبارزه با ویروس تولید می کند.
    آزمایش تبخال تناسلی و دهانی ممکن است به دلایل مختلفی درخواست شود، از جمله:

    •    تایید تشخیص عفونت HSV در بیماران علامت دار
    •    تشخیص بیماران با سابقه زخم های تناسلی که علائمی ندارند
    •    شناسایی عفونت بالقوه HSV در زنان باردار بدون علامت
    •    درک اینکه آیا شریک جنسی یک فرد مبتلا به HSV مستعد ابتلا به عفونت است یا خیر

     

     

    چهار نوع آزمایش وجود دارد که وجود عفونت HSV-1 یا HSV-2 را تأیید می کند:

     


    آزمایش کشت ویروسی: 

     


    کشت ویروسی تبخال برای تعیین اینکه آیا زخم پوستی به HSV-1 یا HSV-2 آلوده است یا خیر، با جمع‌آوری نمونه از زخم پوستی، قرار دادن آن در محیط آزمایشگاهی خاص و مشاهده اینکه آیا ویروس یا ویروس آلوده است یا خیر، استفاده می‌شود. مواد مرتبط با ویروس رشد می کنند. کشت ویروسی در اوایل شیوع، زمانی که زخم باز است، بسیار مفید است.

     


    آزمایش واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR): 

     


    آزمایش PCR که آزمایش DNA ویروسی نیز نامیده می‌شود، از نمونه‌ای که از زخم بیمار گرفته می‌شود برای جستجوی ماده ژنتیکی  HSV-1 و HSV-2 استفاده می شود. آزمایش PCR می تواند بین عفونت های HSV-1 و HSV-2 تمایز قائل شود و این آزمایش را برای تعیین اینکه کدام ویروس باعث عفونت فرد می شود مفید است. آزمایش PCR روش اولیه آزمایش نمونه های مایع مغزی نخاعی است.

     


    آزمایش اسمیرتزانک Tzanck: 

     


    در آزمایش Tzanck از نمونه ای از سلول های تراشیده شده از زخم بیمار برای جستجوی سلول هایی استفاده می شود که مشخصه عفونت تبخال هستند. در طول اسمیر Tzanck، سلول ها را می توان در زیر میکروسکوپ در کلینیک یا مطب پزشک بدون نیاز به ارسال نمونه به آزمایشگاه بررسی کرد.

     


    تست های آنتی بادی: 

     


    آنتی بادی ها توسط سیستم ایمنی در پاسخ به مواد بالقوه مضر به نام آنتی ژن تولید می شوند. از آنجایی که هر نوع آنتی بادی منحصر به یک آنتی ژن خاص است، آزمایش آنتی بادی هرپس سیمپلکس می تواند تشخیص دهد که آیا بیمار به HSV-1 یا HSV-2 آلوده است یا خیر. آنتی‌بادی‌های HSV را می‌توان در نمونه خون یا نمونه‌ای که از زخم بیمار گرفته شده است، شناسایی کرد. تولید آنتی بادی در بدن زمان می‌برد، بنابراین ممکن است تا سه ماه پس از عفونت اولیه، نتیجه مثبت حاصل نشود.

     


    درمان هرپس سیمپلکس:

     


    هیچ درمانی برای ویروس هرپس سیمپلکس وجود ندارد. با این حال، درمان هایی با هدف کاهش علائم و کنترل شیوع های مکرر در دسترس هستند.
    رایج ترین روش درمانی استفاده از کرم ها و پمادهای ضد ویروسی است. برای تاثیر بیشتر، کرم ها و پمادها باید به محض ظاهر شدن علائم تبخال استفاده شوند. ناحیه آسیب دیده باید تمیز و خشک باشد و هیچ لوسیون یا پماد دیگری نباید استفاده شود مگر اینکه توسط پزشک توصیه شده باشد.
    اگر زخم های تبخال به طور مکرر رخ می دهد، ممکن است توصیه شود که از درمان ها هر روز استفاده کنید، حتی زمانی که هیچ علائم قابل مشاهده ای وجود ندارد. معمولاً از داروها برای درمان سرکوب کننده استفاده می شود که رایج ترین آنها عبارتند از:
    •    آسیکلوویر
    •    والاسیکلوویر
    •    فامسیکلوویر

     


    پیشگیری از هرپس سیمپلکس:

     


    هرپس سیمپلکس بیشتر از طریق تماس پوست به پوست و همچنین از طریق اشیایی که با زخم های تبخال در تماس بوده اند، منتقل می شود. اگر افراد به این ویروس آلوده شده باشند، باید اقداماتی را برای کاهش خطر انتقال هرپس سیمپلکس انجام دهند. این اقدامات شامل:
    خودداری از بوسیدن در هنگام شیوع بیماری که احتمال انتقال ویروس در بالاترین حد است 
    خودداری از به اشتراک گذاشتن وسایل شخصی مانند مسواک و ظروف غذاخوری 
    خودداری از دست زدن به زخم ها 
     

     


    پیش آگهی از ویروس هرپس سیمپلکس:

     


    در کودکان و بزرگسالان سالم، هرپس سیمپلکس به ندرت منجر به عوارض شدید می شود. با این حال، نوزادان تازه متولد شده و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند ممکن است دچار عوارض شدید و جدی شوند. یکی از عوارضی که با هرپس سیمپلکس مرتبط است، آنسفالیت است، یک بیماری نادر اما بالقوه تهدید کننده زندگی که بر مغز تأثیر می گذارد.
    هنگامی که نوزادان تازه متولد شده یا افرادی با سیستم ایمنی ضعیف علائم ویروس را نشان می دهند، باید به سرعت به دنبال مراقبت های پزشکی حرفه ای باشند.
    در همه موارد، ویروس هرگز از بدن خارج نمی‌شود و ممکن است برای مدت نامحدودی در حالت خاموش بماند. اولین شیوع (شیوع اولیه) عموماً تهاجمی ترین است، با عود معمولاً خفیف تر و دردناک تر می شود.

    اشتراک گذاری

    24 ساعته

    پرداخت ایمن

    7 روز ضمانت برگشت

    تحویل اکسپرس